Ispremiärstävlan 2006 (IPT-2006)

Tävlingen går ut på att gissa när (vilket datum) och var (vilket landskap) långfärdsskridskopremiären sker i södra Sverige hösten/vintern 2006.

Gissningar (datum + landskap) redovisas öppet i detta forum. Gissningar på datum som passerat samt dagens och morgondagens datum är ej giltiga. T.ex. på tisdag får man gissa på tidigast torsdag samma vecka. Endast de två första gissningarna per person är giltiga.

Vinnaren erhåller en av mig bakad chokladtryffeltårta. En extra heder till den som både gissar rätt och genomför premiärturen!

Kriterier för närmaste gissning:
1. Närmaste datum. Om två datum är lika många dagar från det rätta men det ena är före premiärdatumet och det andra efter räknas den som är före som närmare.
2. Rätt landskap. Om två eller fler gissningar har samma närmaste datum räknas den som gissat rätt landskap.
3. Tidigaste gissning. Om två eller flera gissningar har samma datum och lika riktigt/felaktigt landskap gäller tidigaste genomförd gissning (tidigaste inlägg i forumet).

Som långfärdsskridskopremiär räknas den första tur som finns redovisad på
A. skridskonätet ( http://www.skridsko.net ),
B. isplanket ( http://www.isplanket.com ) eller
C. utsidans israpportforum ( http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=34 ).

Turen skall vara redovisad med bilder. Det skall även finnas hyfsat hållbart bevis på att turen verkligen genomfördes det påstådda datumet. Exempel på sådana bevis är omnämning i någon klubbs israpport eller en bild på dagens tidning tillsammans med isen i bakgrunden. Även tiden då åkningen på isen påbörjades bör vara redovisad (för att kunna skilja på turer genomförda på samma dag). Turen får inte vara redovisad senare än tre dagar efter genomförandet.

Turen skall uppfylla följande kriterier:

* Genomföras i Götaland, Svealand (undantaget norra Dalarna, norr om en linje mellan norra speten av Värmland och norra spetsen av Gästrikland, d.v.s. ca. norr om Mora) eller Gästrikland.
* Företas på en sjö som är minst 0,25 ha (ca. 50x50 meter). Sjön får inte vara "tillfälligt vatten" (t.ex. översvämning på en åker).
* Åkningen måste vara minst 20 meter på sjön och minst 10 meter av dessa skall ha isen kvar efter åkningen (d.v.s. inte förstörd av plurrhål). Det räcker alltså inte att åka 10 meter ut och sedan 10 meter tillbaka. Inget skridskoskär är nödvändigt (det räcker alltså att staka sig fram bredbent) men normala skridskor skall naturligtvis användas.
* Minst två personer som båda åkt minst 20 meter, men ej nödvändigtvis samtidigt.
* Personerna skall vara fullvuxna och bära full säkerhetsutrustning.
* Fastbunden säkerhetslina till någon på land är tillåten.
* Grupp av personer som planerar eller genomför en premiärtur får ej hindra eller missleda andra grupper som är ute i samma syfte.
* Sjön får ej vara manipulerad för att frysa tidigare. Ej heller får isen vara manipulerad för att bära mer än den naturligt tillblivna isen (t.ex. armering med nät, inskjutning av is från andra delar av sjön e.d.)

Denna oskyldiga tävling tar naturligtvis inte ansvar för genomförda premiärförsök.
 
Hälften vunnet

Det känns skönt för en skridskoåkare att kunna s.a.s. ge sig ut på tunn is utan plurrningsrisk. Min gissning är att premiären blir den 8 november i Upland.
Peter
 
Glutenfritt....

...är det som gäller om min gissning håller. K och jag har beställt åkbar is (för oss 40 mm) på ett speciellt vatten nära Norrtälje (Uppland alltså) tisdagen den 6:e dec.

T
 
Jag vet

Denna säsong hittar vi is i vnv Värmland där premiär enligt Valtonens kriterier kommer att äga rum den 18/11. Testförare kan vara A J + 2 st till?? Eventuellt ligger sjön/tjärnet på höjderna mellan Arvika och Sunne
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.