Isflaksincidenten utanför Simpnäs 2006-03-18

Nu finns en rapport från denna incident som inträffade förra säsongen författad av Johan Porsby, se http://www.thinkice.com/.

Rapporten, som är på 27 sidor, innehåller bl.a. händelseförlopp, färdvägar och observationer från sex olika grupper som befann sig i området, sammanfattning av isläget samt en allmän diskussion om när det är risk för att is bryter upp. Rapporten avslutas med erfarenheter samt hur man skall förebygga liknande situationer.
 
Snabb isdrift

Intressant att isen drev såpass fort när den lossnat. Kanske tyder det på att det fanns en ström i ostsydostlig riktning under isflaket som hjälpte vinden att accelerera isflaket?

Också intressant att handhållen VHF inte förefaller ha haft täckning i området.

Jag vill uppmana till läsning av rapporten. Jag tycker den ger en hel del värdefull information.

Thure
 
Intressant animation

men man bör komma ihåg att SMHIs iskarta kan vara något inaktuell då den baseras på uppgifter som kan vara någon/några dagar gamla. (Kombination av observationer från land och fartyg och satellitdata.)

Åtminstone var detta fallet för några år sedan.

Saxar nedan från SMHIs hemsida

"Kartläggning av havsisförhållandena

Isutbredningen till sjöss är av stor betydelse för sjöfarten och isbrytarassistans erfordras i många fall, särskilt till norrlandshamnarna. Isförhållandena kartläggs därför dagligen under vinterperioden, vanligen från slutet av november till slutet av maj månad.
(Klicka på bilderna för större bild)

Till sin hjälp har ismeteorologen detaljerade rapporter om istyp och istjocklek, dels från observatörer längs kusten såsom lotsar och särskilda israpportörer, dels från isbrytarna som är i tjänst dygnet runt och därmed trafikerar de islagda farvattnen. Flygspaning från helikopter ingår som en del i isbrytarverksamheten.

Satellitbilder, främst från de amerikanska vädersatelliterna (NOAA-15, NOAA-16 och NOAA-17), kompletterar israpporterna och ger information om det storskaliga isläget på skalan 1x1 km, förutsatt att klart väder råder över hav.

Mer detaljerad isinformation, ned till skalan 20x20 meter (!), kan fås från ett särskilt satellitbaserat instrument kallat Synthetic Aperture Radar (SAR). SAR-sensorer finns bl a på den kanadensiska RADARSAT (operationell sedan 1996) och på den europeiska ENVISAT. Den senare satelliten beräknas börja lämna data under våren 2003.

En bra beskrivning av aktuellt isläge behövs även som indata till väderprognosmodeller då havsisutbredningen i hög grad påverkar vädret i främst kustområdena, både vad gäller temperatur och molnighet/nederbördsutfällning.
Dessutom ingår resultatet av den dagliga iskarteringen i en databas varifrån bl a klimatstatistik gällande isläget i Östersjöregionen kan genereras."


Thure
 
Den här hade jag nästa glömt bort att jag läst tills jag igår läste SSSKs årsbok och det hela fick en ny dimension. Får läsa om rapporten, vet att det var några saker jag ville ta upp, t ex hur mycket en ojämn isyta bidrar till vindfång, borde kunna finnas tankar kring det i polarforskning.

-Palle
 
Mycket OT

men lite anknytet (årsbok som årsbok) är texten i GLSKs årsbok som var aprilskämt 2006. Härligt men en aspekt behandlades inte.

För er som inte läst texten hävdas att en ny ispik med en fjädring har utvecklats vilken medger stavhopp över rännor etc typ 10 meters horisontell förflyttning.

Vore gott och väl om man räknar med landningen.

Is är hårt och svårt att landa på om man pendlar iväg med stavteknik. Piken borde kompletteras med krockkudde.

God Jul

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.