Island

Jag och två kompisar har suttit och tittat lite på kartan över Island och undrar om någon har förslag på rutt? Vad jag kan se är det ca 90-100 mil runt Island, medan vissa turrapporter säger 135 mil (kan detta vara med omvägar tro?).

Finns det cyklar att hyra eller ska man ta med sig från Sverige? Vad kostar det att ta med sig cykel på flyg mellan tummen och pekfingret? 10 kg cykel + 15-20 kg bagage max för 2 veckor.

All info, turrapporter, platser värda att besöka mm tas tacksamt emot!

Har kikat lite på Geysir, Vattnajökul, Gullfoss, rekreationsområdet 2 mil SV om Reykavik samt Myvatn i norr (tyvärr på fel sida..?).

// Jocke
 
Ta med egen cykel. Hur svårt är det att kolla med flygbolagenvad dom tar för frakten? Isländska sevärdigheter kan knappast vara svårt att hitta. Prova google.

Missa inte Skyr. plus isländskt godis. Blå lagunen kan du skippa.
 
Jag och min numera fru cyklade runt hela Island för 3 år sen och vi kom upp i knappa 160 mil på 3 veckor. Vi körde i stort sätt runt hela ön med undantag för den västra sidan då vi tog inlandsvägern som startar vid Gullfoss och fortsätter norrut. Denna väg kräver bitvis rejäla cyklar då det är mycket dålig och kuperad väg.

Vi gjorde även en avstickare till Vestmannaöarna - rekomenderas - en fantastisk upplevelse och har en av de största kolonierna med lunnefåglar i världen. Marken är fortfarande varm efter ett vulkanutbrott på 70-talet som utplånade delar av öns bebyggelse.

Utöver nämnda plaster att se så är Tingelvir något utöver det vanliga - ligger ju i den gyllene triaqngeln med Gullfoss och Geysir så det blir ju så att säga på vägen. På den östra sidan ligger ett bergspass man passerar för att slippa bilvägen och de vyerna man möts av där är fantastiska ...

När det gäller cyklar så rekomenderas att ta med egna - det kostade oss 200 kr per cykel och sträcka att ta med dessa på flyget.
 
Hej!
Jag har cyklat 2 gånger på Island och är helt såld.

Första gången var vi där för 3 veckor i slutet augusti och början september och cyklade först Keflavik, Reykjavik, Tingvellir, Geysir, Gullfoss, Fludir, Sellfoss, Vik, Skaftafell. Där märkte vi att det inte fanns bussar kvar som åkte upp på östkusten, så vi var tvungna att åka buss tillbaka till Reykjavik och sen med buss till Akureyri. Där cyklade vi till Husavik (Whalewatching), Asbuyrgi, Dettifoss, Myvatn, Gudafoss. Därfirån tillbaka med buss till Reykjavik. Från Reykjavik med cykel ner mot södra kusten och Grindavik, förbi blåa Lagunen och småvägar till Keflavik. Denna tur är exact 100 mil och det tog oss 3 veckor, med gått om tid för att titta på alla sevärdheter. Vi cyklade som mest 12 mil och det kortaste var 3 mil, då vi fick bryta pga storm. Vinden är den värsta fiende på Island. Vi var tvungna att stanna på campingen en dag, hade sömnlösa nätter, där vi trodde att tältet skulle blåsa sönder. Regnet var inget större problem, då det rätt så fort dra förbi, men vinden är permanent. Vägarna var mest asfalterat.

Andra gången cyklade jag själv 2 veckor Keflavik, Reykjavik, Tingvellir, Geysir, Fludir, Landmannalaugar, Elgja, Kirkubärjarklaustur, Skaftafell, Jökulsarlon. Buss tillbaka till Reykjavik och sen en liten rundtur på Reykjanes. Det var ca 60 mil, med några dagar paus för att vandra i Landmannalaugar och göra en busstur till Laki.

Första turen var perfekt för att lära känna landet lite och se de stora sevärdheter. Andra turen skulle föra mig mera in i landet på mindre vägar med vadställen, där jag pekade ut några smultronställen som Landmannalaugar och Jökulsarlon.

Jag rekommendera att begränsa sig på ett mindre område. Men då måste man räkna med grus och sandvägar. Båda turer hade jag lagt så att jag alltid hade möjlighet att fortsätta med buss i fall att...
.
Vi hade inga mountainbike utan bra trekkingbikes och det var aldrig några problem. Man får tar det lite lugnt på de sämre vägarna. Jag kan bara rekommendera att ta sin egen cykel. Då vet man vad man har. Vet inte om det finns möjlighet att hyra, men ingen islänning cyklar, endast turister och islänningar skakar med huvudet.

Ett tipps till. 3 km från flygplatsen finns en camping/hostel som heter Alex, som hämtar er från flyget och kör er även tillbaka. Där kan ni lämnar cykelkartonger också. www.alex.is

Vi flög med Icelandair och behövde endast betala vid hemresan för cyklarna (ca 400 kr/st). Inte ens övervikt behövde jag betala för (hade nästan 40 kg). Bra att anmäla vid bokning att ni vill tar med cykel.

Trevlig tur! //Andreas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.