Island

Det ska tydligen gå att cykla runt Island. Någon som har cyklat runt? Hur lång tid tar det ungefär? vägkvalitet? Hur är sommarvädret på Island. Andra tips inför en sån här cykling, någon?
 
Lyfter upp denna extremt korta tråd igen då jag + flickvän ska ut på en 3 veckors tur runt Island i sommar ... tanken är att försöka ta sig runt hela ön men vid behov ta buss vissa bitar ... erfarenheter från er som cyklat på Island tidigare ???

//Peter
 
Trafik och väg på island.

Hej,
Lite om vägar och trafik på Island.

För det första så cyklar islänningar väldigt lite.
Så samma respekt för cyklister finns inte.
Och det rullar många väldigt stora bilar på vägarna. Så ta det lungt när ni cyklar. Använd cyckel hjälm.

Jag tror att det kan vara en stor upplevelse att cyckla runt Island med dess otrioliga landskap. Glöm bara inta att stanna och utforska delar. Det finns otroligt mycket att se vart ni än är.

Vägarana på Island kan vara väldigt varierande. Den största vägen (väg nummer 1) som går runt hela ön är till största delen asfalterad 90 väg. Annars är vägarna på Island väldigt varierande i kvallite. Allt från dålig fjällväg till asfalterad 90 väg.

Kontakta mig gärna på mailen om du tror att jag kan hjälpa till med något. (Bor på norra Island.)

/Jonas
Svensk bosatt på Island (Drömmarnas ö)
 
Hej, har själv liftat runt hela island längs vägen: "ringvägur" tog tre veckor på oss, och isläningarna var otroligt hjälpsamma och "liftvänliga".

Det var juli månad och det regnade 20 dagar av 21, men det skall tilläggas att det nog var sol 20 dagar av 21 också, vädret skiftar otroligt snabbt.

Go tur!

Johnny
 
Åkte ringvägen runt (ca 140 mil) på två veckor i augusti förra sommaren, vilket kanske var väl kort tid. Längsta sammanhängande cykeltid utan regn var tre timmar. Tre stormar råkade vi ut för på dessa två veckor, varav en närmade sig orkanstyrkor och vi fick söka skydd i en skola. Tror att vi konstant hade sänkt kroppstemperatur under den turen, förrutom när vi plaskade i varma bad. Å andra sidan vet jag en som inte fick en regndroppe på sig under tio dagars cykling på Island.

Jag håller inte med om att bilister saknar respekt för cyklister, tvärtom så tycker jag att de flesta höll ut väldigt väl.

Kan tipsa om att åka moturs, då förhärskande vindrikning längs den platta sydkusten verkar vara ostlig, medan vinden varierar mer i nord. Vi mötte en hel del folk som slitit hårt i söder, medan vi rullade på väldigt fint där.

Lycka till!
Angelica
 
Tackar för alla inlägg!!

Tänkte precisera lite närmare hur vi tänkt vår lilla 3-veckors-tripp än sålänge. Utgångspunkt är vandrarhemmet vid Keflavik och därifrån tar vi oss utmed södra kusten österut. Enligt den översiktskarta vi har just nu ser det ut som det är mest väg 1 som gäller.

Sen finns det lite alternativ: Antingen följa väg 1 norrut och sen följa 1:an innåt landet. Den andra möjligheten är att följa kusten norrut och istället för att ta väg 1 västerut fortsätta norrut väg 917/85.

Beroende på hur vi ligger till tidsmässigt går det att göra lite olika val: Antingen följa den norra kusten väg 1/82/76 och sen 75/745/74 och sedan följa 1:an söderut med ev avstickare beroende på tid. Ett annat alternativ är att försöka ta sig genom de inre delarna av landet via F35 söderut och sen västrut mot Reykavik men det beror ju lite på hur cykelbar väg F35 är. Gissar att det även är lite svårare med proviantering etc utmed denna sträcka. Vi kan ju även följa 1:an och lägga lite tid utmed de mindre vägarna på södra delen av Island. Avslutningsvis så är det vandrarhemmet vid Keflavik som är målet och en återhämtning vid blå lagunen innan det blir att flyga hemåt igen :)

* Vad bör vi inte missa och var bör vi fokusera på att lägga tid för upptäckter ???
* Vilka kartor bör vi använda ???
* Om vi kommer i tidsnöd - hur enkelt är det att komma med på buss vissa bitar ???
* Klimatmässigt - fungerar det att för det mesta använda korta cykelbyxor eller bör vi räkna med långa byxor ??? Överkroppen är ju lite lättare att hantera med förstärkningsplagg ...
* Hur lätt är det att få tag på mat, vatten och gas utanför Reykjavik ???

Vi kommer att vara utrustade med rejäla mtb:s med packväskor och tälta större delen av tiden men utnyttja ev vandrarhem och campingplatser utmed vägen.
 
Hej, här kommer några svar på en del av dina frågor.

* Vad bör vi inte missa och var bör vi fokusera på att lägga tid för upptäckter ???
- Gyllene triangeln (Thingvellir, Gullfoss och Geisir) bör man väl ha sett om man varit på Island. SKulle också inte haft något emot att sett Jökulsarlon, en sjö där glaciären kalvar. Verkade mycket vackert, men det var så kallt, dimmigt och regnigt när vi cyklade förbi, så vi fixade inte att stanna någon längre stund.

* Vilka kartor bör vi använda ???
-Köpte en i en bokhandel här i Sverige. Den var gjord i något plastigt, vattenbeständigt papper, vilket passade det klimat vi mötte.

* Klimatmässigt - fungerar det att för det mesta använda korta cykelbyxor eller bör vi räkna med långa byxor ??? Överkroppen är ju lite lättare att hantera med förstärkningsplagg ...
- Önskade att de tights vi hade utanpå våra korta cykelbyxor var mycket, mycket tjockare...

* Hur lätt är det att få tag på mat, vatten och gas utanför Reykjavik ???
- Hade inte direkt några problem att få tag på mat eller vatten. Det var en dag, då vi blev inblåsta som vi inte hade bunkrat fullt tillräckligt. Gas köpte vi en tub i Reykjavik och den räckte varvet runt, då de campingplatser (skönt med varm dusch på kvällen!) vi stannade till vid i regel hade kök man kunde använda.

Hälsningar
Angelica
 
Anglo; sa:
Kan tipsa om att åka moturs, då förhärskande vindrikning längs den platta sydkusten verkar vara ostlig, medan vinden varierar mer i nord. Vi mötte en hel del folk som slitit hårt i söder, medan vi rullade på väldigt fint där.

Du menar medurs?!

Vandrade och körde bil förra sommaren. Liten varning för att cykla vägen över Kjölur om man inte är beredd på dåliga vägförhållanden. Vi såg ett antal utmattade cyklister där som inte såg ut att ha kul. Under en vandring slog vi följe med en australiensare som just cyklat runt ön på tre veckor. Han hade träffat flera cyklande par som var på gränsen att bryta upp sina förhållanden. Han menade att cykla på Island har lite machorykte och man ska inte ge sig på det utan mycket vana av långcykling, man ska gilla hårt väder, och inte minst ska alla i sällskapet vara införstådda vad det handlar om.

Johannes
 
Du menar medurs?!

Självklart menar jag medurs. Det känns som att klockan går så långsamt för tillfällen, när jag längtar ut på vägarna (dock inte tillbaka till Island), så det är svårt att se vilket håll den går åt.

/angelica
 
Ska till island 25 dagar

Tjejen och jag ska cykla 25 dagar på island och har funderingar på om de har någon "allemansrätt" där

Kan man campa längs med vägarna ?
Eller gör man som jag gjorde i australien... man cyklade till dess att skymningen kom eller lämplig vägtrumma dök upp och gömde sig då där för att sova?

Har de gas lite har och där som passar våra primuskök ?

Vad har/ hade ni för budget för mat/dag där höll den ?

Kartan jag köpt -> The Rough Guide Map Iceland 1:425,000 tycker jag verkar bra plus att den är väderskyddad... kostade 159:- på Bokia (Kristianstad)
Såg att någon undrade!

Någon som flög med Icelandair? hur va det att ta med cykeln ?
Bara hål i lådan eller mer?

http://www.icelandair.com/
Info finns under Before you go/ baggage information/ sport equipment/

Flat rate per one way journey:
* Within Europe $35 or equivalent amount in other currency
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.