Av någon outgrundlig anledning så finns inte isfärdande personer utan sällskap, flythjälp, ispik.
Det är då isdubbarna är mysiga att ha runt halsen om man råkar plurra.
Att ta sig upp ur en vak med isdubbar är vad jag känner till det enklaste sättet.
Visst KAN du ta dig upp med hjälp av ispik, men inte lika smidigt/enkelt.
Man kan använda en kniv, klockarmband, eller nåt annat vasst.
Det är så att om den i vaken kan hjälpa till att komma upp så är det bäst ur alla synvinklar.
Sen om man får upp någon med hjälp av andra grejor,livlina, stegar, grenar, ispikar, kompisar, så är ju inte det fel, det är bara bra om det kan göras, visst personligt ansvar måste tas för säkerheten, man ska inte förlita sig helt på andras hjälp, man måste göra allt vad man kan för att så långt det är möjligt klara sig själv. Det är då man får störst chans.
Det där med flythjälp gäller oftast långfärdsskridskoåkare, men det finns andra som tar sig över isar utan ryggsäck som funkar som flythjälp, för är det någon som har kanotväst eller liknande
på sig nuförtiden ???
Egentligen behövs inte flytväst på öppen sjö heller, GPS, sjökort, Gudstro, osänkbar båt,
ska bara åka en bit, ett par stadiga groggar,samt släktingen Gretas välsignelse,
men jag skulle nog inte chansa på det....
Saker ändrar sig över tid har jag märkt, gaständare som är iskalla ska gå att tända med, GPS som nybörjarens första enda val för orientering, etc, hur ska det sluta...
Thure, är det bra annars ?