I valet och kvalet

Jag ska köpa ett gasolkök (klarar inte av allt sot som blir med spritkök, det har en förmåga att hamna överallt). Problemet är att det är en djungel av produkter och för mig som aldrig lagat mat på ett gasolkök är det ännu svårare att välja ut vad jag ska köpa. Jag har funderat på att köpa ett vanligt triangia, fast då med gasolbrännare. Det andra alternativet är att köpa ett primus technotrail II och köpa till kastruller och grytor allt eftersom. Det första alternativet har fördelen med att det är vindskyddat samt att hela köket ligge i ett smidigt paket så att ingenting kommer bort. Dock är triangia-köken relativt otympliga till foirmatet och ganska tunga. Fördelen med den andra typen är att det är litet och smidigt och kanske lite billigare.

Jag ska mest använda köket till matlagning under kajakturer och så småningom, till fjällvandring.

Blir glad om någon har bra tips eller invändningar att komma med!
 
Toppmonterat?

Har du övervägt de billiga och lätta toppmonterade köken, som man bara skruvar på gasflaskan? Nackdelarna som jag ser det är dels att det blir något instabilare (har aldrig varit nåt problem för oss) och att effekten blir sämre i kall väderlek, eftersom gasen måste sträva uppåt (ett gaskök med slang har fördelen att man kan vända flaskan upp-och-ned). Själv kör jag MSR PocketRocket, 350-400kr och <90g.
 
Om du redan har ett spritkök så bör du ha kastruller. Till dessa behöver du en brännare. En MSR Windpro, levereras med reflektor och vindkydd. Står på tre ben och är stadigare än en toppmonterad.
 
Så lenge det er varmegrader duger gasol bra, for oss som er 3 har Trangia med trangia gasolbrenner vært løsningen. Du får andre gasol brennere till trangia, men det er ikke sikkert de går i kaffekjelen når du pakker, og ikke alle har Trangias rør som forvarmer gasolen. Dette gjør at Trangia funker bra når det er kallere også.
dsk
 
Rungá; sa:
Om du redan har ett spritkök så bör du ha kastruller. Till dessa behöver du en brännare. En MSR Windpro, levereras med reflektor och vindkydd. Står på tre ben och är stadigare än en toppmonterad.

Instämmer. Kokkärl är nästan outslitliga. Använder för närvarande ett 35 år gammalt kärl, eftersom det var det lättaste jag hade.

Kombinera det du redan har med en toppmonterad gasbrännare. Själv använder jag Primus Micron med piezotändare. Otroligt smidigt. Detta är nog den lättaste och billigaste lösningen. Vindskydd är dock viktigt för bränsleekonomin och detta är enklare att fixa för gasbrännare som inte står ovanpå gasbehållaren.

Att komplettera Trangiat är naturligtvis också en lösning, men kanske inte den lättaste. Spelar mindre roll när du paddlar, viktigare när du skall bära varje gram på ryggen.

Jörgen
 
Varvet som många gått är via att pröva på många olika kök. Trangia med gastillsats är utmärkt, så länge man slipper bära det! Skall man bära vill man ha det absolut lättaste. MSR Pocket Rocket ligger primässigt/viktmässigt i topp. Så mitt svar blir du behöver två tills du börjar med matlagning ute vintertid då du behöver en multibrännare med högsta effekt och fotogen/jetbränsle som soppa. Trangia som stomme om du inte bär och högeffektiv brännare i samt lättaste om du bär. Tills dess har antagligen branchen förändrat sig igen....
 
Re: Toppmonterat?

Strykarräven; sa:
Har du övervägt de billiga och lätta toppmonterade köken, som man bara skruvar på gasflaskan? Nackdelarna som jag ser det är dels att det blir något instabilare (har aldrig varit nåt problem för oss) och att effekten blir sämre i kall väderlek, eftersom gasen måste sträva uppåt (ett gaskök med slang har fördelen att man kan vända flaskan upp-och-ned). Själv kör jag MSR PocketRocket, 350-400kr och <90g.

Håller med ovanstående. Visst ser det lite ostabilt ut med toppmoneterade brännare men det har aldrig varit något problem (har ett Primus Alpine Micro). Däremot är de vindkänsliga genom att brännaren kommer upp ifrån marken mer än brännaren som kopplas med slang till flaskan. För dessa finns det vindskydd som fungerar bra men för toppmonterade räcker inte köpe-vindskydden till. Något hemmatillverkat vindskydd skulle förståss kunna ordna till detta. Jag brukar ta med mig någon meter aluminumfolie som duger att vika upp och sätta runt brännare/kastrull men det blir inte riktigt bra ändå. Nu brukar jag bara använda köket inne i tältet. I och med att jag ändå har med mig en termos på fjällvandringar så har jag ändå tillgång till varmvatten under dagen. Vikten av termos+toppmonterad brännare blir mer än t.ex. ett Windpro som nämns ovan med ett vindskydd.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.