Hur mycket klarar kroppen av?

Hej!

Vi planerar inför en långvandring senare i höst. Första målet blir Gibraltar, en tur på ~305 mil.
Vad jag undrar är om någon har erfarenhet av långvandringar, hur mycket det är möjligt att gå varje dag utan att slita ut sig.

Det som kommer ta mest stryk är fötterna, men jag har även hört talas om problem med benhinneinflammation, svullnande leder och diverse annat. Låter dock som det sistnämnda är tecken på bristande träning.

Finns rätt många artiklar om långa marscher, men oftast sker de under en förhållandevis kort tidsrymd. Vi siktar på ~5 mil om dagen + 1 vilodag i veckan, och första sträckan kommer ta ungefär 2½ månad att genomföra. Det svåra med marscher under lång tidsrymd verkar vara att även små problem som blåsor o dyl kan ställa till stora problem.

Om någon har erfarenhet av långa marscher eller om de problem som uppstår får ni gärna höra av er.
 
Blåsor och skavsår kan tyckas vara små problem, men de tenderar att minska marschviljan rejält. Därför är det a och o att sköta sina fötter mycket noga under vandringen, ta av sig och lufta fötterna ofta, inspektera och åtgärda begynannde skavsår direkt. Förutom skavsår kan man drabbas av olika överbelastningsproblem. Stressfrakturer i mellanfotsbenen orsakas av långvarig monoton belastning, som vid exempelvis gång. För att förhindra det är det viktigt att ha bra och välanpassade skor. Även leder och ligament är utsatta för en stor belastning. I knäleden är det ofta meniskerna som drabbas, men man kan även drabbas av inflammationer i senfästen. Orsaken till benhinneinflammation är ofta relaterad till muskeln tibialis posteriors senfäste och kan uppkomma pga fotfelställningar, långvarig belastning, hårt underlag etc.
Förutom dessa finns ju dock en lång rad andra åkommor man kan drabbas av.
Så här spontant tycker jag 5 mil/dag låter ganska mycket och innebär att ni kommer gå minst 10 timmar/dygn om man räknar med att ni håller ca 5km/tim, vilket är en ganska hög medelhastighet. Med en sådan takt måste ni även äta ordentligt under passen åtminstone ett par gånger, förutom kortare raster. Med en sådan marschtakt, samt den långa durationen av marschen kommer ni med stor sannolikhet drabbas av olika problem av överbelastningskaraktär. Se till att förbereda er noga och tänka på allt innan ni ger er iväg!

Lycka till!
/David
 
TransAmerica

Det finns en tävling som går med ett antal år i mellan. TransAmerica Race vill jag minnas att det heter. Jag träffade en tysk som är ultralöpare som gjorde det för några år sedan. Det är LA-NY på 60 dagar, vilket innebär att de *springer* 7 mil om dagen. Inga vilodagar. Detta är alltså en löpartävling, inte en vandring. Däremot kanske det kan vara en ide att söka efter det loppet och prata med deltagare om deras erfarenheter.

Du kanske kan få tips av just ultralöpare, eftersom det ni ska genomföra säkert medför liknande slitage på kroppen som flerdagars ultralopp.

Lycka till - posta gärna lite rapporter om hur det går.

Per-Erik Malmqvist
 
Strongt

Jag har ingen erfarenhet av så långa vandringar och vet inte riktigt hur extremt ni vill göra det hela men jag tycker det låter väl strongt med fem mil om dagen under så lång tid. Man vill ju gärna se och uppleva saker omkring sig och inte bara stirra på stigen fem meter framför sig under den sista timmen varje dag. Man behöver nog inte sänka ambitionsnivån sådär mycket för att minska överbelastningsrisken rejält. Ansträngningen följer hastigheten exponentiellt. Att öka takten från 1 till 2 km/h ökar knappt ansträngningen medan att öka från 5 till 6 km/h medför betydligt högre ansträngning. =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.