Hur kan man hjälpa andra medan man cyklar?

Jag har börjat tävla i multisport. Jag är starkaste cyklisten i mitt lag. Hur kan man hjälpa andra lagmedlemmar om de blir trött? Hur skulle jag dra de? Är det inte farligt med vanligt snöre?
Jag behöver lite tips. Hur gör proffsen?

Tack för hjälpen
Rain
 
Dra dem, men inte med snöre!

Jag har cyklat en del som motionär, på landsväg. Multisport ska jag börja med när jag blir stor. Kanske är mitt svar inte helt relevant, men ändå:
När man cyklar tillsammans brukar man hjälpas åt att "dra", det innebär att man ligger tätt bakom varandra i vinddraget. Man turas om att dra, exempel på hur man turas om finns t ex på Fredrikshofs IFs hemsida (se http://www.fredrikshofcykel.nu/). Vill man ha högt tempo skiftar man ofta. Träna att tillsammans att hålla jämt tempo, hålla tempo även om ni dricker, äter, snyter er etc. Skaffa cykeldatorer så ni håller koll på hastigheten.
Du som är starkast kan ju dessutom se till att övriga dricker ordentligt, det är lätt att slarva när man är trött. Är du mycket starkare kanske du ska dra hela tiden, se då till att hålla ett tempo där alla hänger med.
Att dra med snöre är förmodligen livsfarligt och jag råder dig att inte göra det.
Lycka till!
 
SNöööööre

Jag håller nog med Christina att det nog är smartast att lära sig att köra "på rulle" ordentligt. Men... jag har läst multisportartiklar där gruppen är ihopkopplade med en kraftig gummisnodd för att den starkaste cyklisten skall kunna hjälpa till. Jag har tillochmed läst om det i MTB-applikationer vilket borde vara än mer vansklit!

Stalle (som inte håller på med multisport men läser en tidning då och då)
 
Det va ett TV program där de följde ett multsport evenemang (Kan det ha varit Raid Galuase, har ingen aning om hur det stavas) bland de tävlande fanns ett lag med tjejer från Playboy som fick special bevakning (undra varför?). I vilket fall som helst så pajade en av tjerna sin cykel i ett tidigt skede av en cykel etapp. Detta problemet löstes genom att typ en last gummi snod sattes mellan styret och sadel stolpen. Verkade fungera hyfsat på slät mark men inge vidare i motluten. Dock resulterade tolkandet i vurpor. Såg mer ut som något man gör när det inte finns några alternativ än som en energi besparings åtgärd.

-Åke
 
Jag vet hur man drar i cyklingen, men problemet är att om en lagmedlem blir för trött da orkar han inte även om jag kör hela tiden framför honom. Han är bland tio bästa orienterare i Estland och är väldigt stark pa löpningen, men han har inte cyklat sa mycke. I slutet av tävlingen har jag mycke mer kraft över än han. Da brukar jag köra med ena handen och push honom fran ryggen med andra handen. Men pa langa uppförsbackar pa grusvägar och bredare skogsvägar blir det svart att cykla med en hand. Da tänkte jag att kanske det finns nagon bra förslag att dra med gummiband eller motsvarande- da kan jag ha bada händer pa styrningen (hur stavas den?).

Tack
Rain
 
Av egen erfarenhet

Jag multisportar.

Jag är svagast på cykeln.

Vi använder en snodd när terrängen tillåter. Och det gör den oftast. Långa sugande uppförsbacker tex.

Många har ett rör eller en del av ett fiskespö pekande bakåt på den "starkare cykeln" (ca 1 meter). Därifrån kan svage-mannen ta snodden och haka i sin cykel. Vi kör istället med en karbin som jag hakar i ett tejpat och lite stelt repsnöre på stake-mannens sadelstolpe. Med lite träning funkar det utmärkt.

Vår snodd är ca 1,5 meter. Lite kort om jag får säga det själv. Den är konstruerad av ett 4 mm resårsnöre och ett 5 mm repsnöre. Var 20 cm är de knutna in i varandra med resåren helt sträckt. Utan belastning dras det således ihop till en ca 70 cm hanterbar snodd. På så sätt slipper vi "fjädring" i repet när det är sträckt men får det när det är obelastat.

I sämre terräng drar starke-mannen mig genom att jag håller i hans axel.

Drafting, eller rulle (att dra med vind) fungerar egentligen bara i hastigheter över 20-25 km/h och på plattmark/nerför. I övriga fall är luftmotståndet försumbart.

Att man drar varandra med snodd på cykel är jättevanligt och förekommer på precis alla multisporttävlingar med lag. Dock är det ju aldrig fel att vara lite försiktig.

Mvh
/föhl
 
Tack

Tack Oscar för ditt svar. Jag ska prova det om en vecka. Vi ska ha i Estland tva tävlingar i September. Hoppas att det fungerar.

Hälsningar
Rain
 
Hett tips

Har hållit på en del med multisport.

En "branchhemlighet" på min tid var iaf att INTE bogsera i uppförbackar om inte dragaren är ofantligt mycket starkare än den bogserade, och man är nära etappslutet.

På en 10-15-mila backig etapp kommer energiförlusten för dragaren bli betydlig om han bogserar uppför. Givetvis är en del av charmen med sporten att bedöma när det är lönsamt att spara kraft, respektive dela med sig. Man vill ju gärna undvika att Mr Cipolini på hojjen inte knackar ihop under efterföljande 10-mila löpetapp.

Alltså, jag tror att det mest fördelaktiga upplägget är att bogsera svage mannen/kvinnan från start för att höja snittfarten med säg 5-10% är det som ger mest under ett längre race. Bogsera bara på flatan och koppla ur i de tyngre uppförsbackarna där bogsering kan ta musten ur dragaren. Öva mycket på snabba i- och urkopplingar under fart. Öva också på att köra ihopkopplade under jobbiga förhållanden, med regn, mörker, i hög fart, på gropig grusväg etc etc. En olycka på cykeln är ofta lika med bruten tävling.

Har en person gått in i väggen är tappet gigantiskt, varför det sällan är idé att pressa upp snittfarten i ett ohållbart tempo under början av etappen för att sedan tvingas gå ned till snigelfart under de sista milen. Det som räknas är ju att hålla den högsta snittfarten genom tävlingen - och att orientera rätt!

Fördela kraften jämnt under loppet och TÄNK SNITTFART.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.