Använder man speciell våtdräkt?

Halloj!
Kan någon upplysa mig om våtdräkter som man använder vid t.ex. multisportsimning, Vansbro m.m. Det finns ju våtdräkter av allehanda slag, t.ex. till surfing, dykning, kajak m.m. Finns det speciella våtdräkter för att just simma fort i? Vad skiljer? Var finns de att känna och klämma på? (helst i Göteborgstrakten)? Vad är bra märken/modeller?
Tusen tack på förhand för ALLA sortes tips!!!!
Anneli
 
Sim-/triathlonvåtdräkt

Ja, man använder speciella våtdräkter. De är bl.a. mycket smidigare än "vanliga våtdräkter".
De märken med sim-/triathlonvåtdräkter som jag sett i Sverige är Orca (http://www.orca.co.nz/), Mormaii (http://www.mormaii.nu/) och Ironman. Orca och Mormaii har sina importörer i Göteborgstrakten och man kan köpa direkt av dem.
Kolla t.ex. på ovanstående sajter för mer info.
[Ändrat av haskell 2004-08-19 kl 22:12]
 
Kasta dräkten i sjön?

"Alla" våtdräkter är likadana. Nåväl, de är allihop (i princip) av neopren. De två stora skillnaderna är skärning och tjocklek. En dräkt för dykning är tjockare (varmare) och därmed osmidigare... En annan sak som påverkar mycket är om man använder någon typ av "shortie" korta ärmar/ben eller en dräkt med långa likaledes. En tredje (fjärde) sak som kan vara bra att tänka på/ testa är hur flytkraften påverkar simningen. Tjockare dräkt ger mer flytkraft...vilket inte alltid är bra...

Tyvärr (eller kanske är det bra?) infinner sig förstås ett stort mått av prylhets/dekaltrimning även i detta sammanhang och man får själv värdera kostnaden för en märkesdräkt "specialgjord" för just "multisport".

Vansbro går alldeles utmärkt att simma utan dräkt eller med "shortie" (jag har testat båda varianter, dessutom med enbart en minuts tidsskillnad). Att köpa en special multisportdräkt är (min privata åsikt) att kasta pengarna i sjön (Fast de är bra fräcka! Jo jag är själv svag för dekaltrimning!)

Mvh

Niklas :)
 
Våtdräktstips

Hej Annelie.

Köpte själv en begagnad våtdräkt av märket "Gul" som jag sedan hade på Vansbrosimningen. Den hade tidigare använts av en triathlet i tävlingar och jag tyckte även själv att det passade utmärkt för det. Långa ärmar och ben. Ärmarna var avtagbara 2mm tjock neoprene, resten av kroppen 3 mm i samma material. När jag cyklade Vätternrundan hade de våtdräkter för påseende speciellt utvecklade för simning och triathlon. Märket var "Ironman" om jag minns rätt. Mycket smidigare material än de vanliga våtdräkterna och dessutom, naturligtvis, dyrare.
Tror man bör undvika dräkter med förstärkta knän, likn. surfardräkter då dessa blir stela och kan orsaka skav i knävecken.
Jag fick lite skav i armhålorna av min dräkt faktiskt. Löste det genom att ha en tight T-shirt under.

Nåväl, hoppas du hittar något bra.
Hälsningar /Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.