Höj & sänkbart tältgolv!

Som världspremiär kan här undertecknads "patent" beses här under rubriken "Mina bilder". Bakgrunden till mitt isärtagbara höj &-sänkbara tältgolv är att ja tröttnat på att flera av mina favoritöar/skär i ytterskärgården saknar lämlig mark för tältning. Antingen finns inte en enda plätt stor nog att sätta upp mitt lilla kupoltält (Tältcentralens Solö)på, eller så sluttar det för mycke på berghällarna. Och om ja mot all förmodan hittar ett plant ställe, är det oftast långt i från ankringsplatsen så man får ett sjå att släpa all sovutrustning fram å tillbaka (ingen höjdare när man drass med remmatism). Och bökigt då man vid godväder helst har kvar det mesta ombord, och brassar käket där.
"Uppfinningen" blir nog ingen kommersiell succsè då de flesta skärgårdsluffare antingen nyttjar kajak eller annat större ruffat flytetyg. Men för min del med en helt öppen & rymmlig snipa blir det toppen.
Då snipan saknar nerbyggd köl och har invändig barlast (bly&sten), kan ja trimma henne perfekt. Ja plockar bara ur barlast i takt med att jag fyller på med utrustning för långtur. Lika enkelt som genialt! (Folk va inte dummare förr, som man fått lära sig i Folkskolan).
Hennes last i sin glans dagar var lax i stora lass!

Se bilder på min "Bildsida".

Väl bekomme! Hälsar L. W:ff.
 
Jepp!

Jorå, det är en helt vanlig ribbsängbotten i fjädrande lamellimmat trä, som ger exelent ligg/sovkomfort. Kompletterar åxå med olika stora mazonitskivor när man sitter i tätöppningen och inne i tältet, då belastningen på ribbottnen blir för stor på en liten yta. Hela mellevitten enkom komponerat för mina egna speciella behov, men kan det vara av intresse för andra så är det ju kul.
 
Inte samma funktioner!

Den massproducerade varianten som nämns ovan saknar ju själva vitsen med hela grejen, att det är HÖJ&SÄNKBART! Hur har tillverkaren/konstruktören tänkt sig att ett tältgolv med fixerade ben ska kunna utnyttjas ute i naturen??!! Golfbanor kanske, eller platt öken?! Obegripligt att man kan producera sånna ogenomtänkta produkter?!
Undrar om det är fler än undertecknad som retar sig på all sköns produkter idag som liksom inte fungerar hela vägen ut. Produkten kan vara snygg, prisvärd och behövlig, men i något litet led är det som konstruktören fått hjärnsläpp! Ett exempel: Ensidiga gummicordlås i plast, där corden enbart låses på en sida. Vilket innebär att man måste känna eller titta för att stoppa in corden rätt. Det riktiga är ju givetvis att den skulle vara 2-sidig, så man oberoende av mörker eller ljus, och om man behöver ha blicken på annat, stoppar in corden och låser den på vilken sida som helst.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.