Impregnering för tältgolv...?

Hej!
Jag köpte nyligen ett Arctic Alpine Design WBT2 efter att ha läst om det bland annat här på Utsidan. Tältet användes för första gången under en regnig kväll, natt och påföljande morgon på midsommar - det klarade sig bra så när som på att en mindre mängd vatten till slut trängde igenom under liggunderlaget pga trycket. I övrigt klarade sig tältet bra, bara lite kondens på insidan när det var som mest blött ute.

Eftersom jag ska upp i fjällen med tältet i sommar så har jag därför letat efter olika alternativ för att öka vattenresistensen på själva tältgolvet, bland annat hittade jag en tråd här där man pratar om Aquaseal Polycoat - som verkar vara svårt att få tag på utanför USA.

Min fråga är därför: är det någon som vet var man kan få tag på det här i eller i närheten av Sverige? Om inte, finns det någon likvärdig produkt på den svenska marknaden?

Jag är inte så där jätteintresserad av att slabba med byggsilikon och bensin ...

/Mark
 
För att de blöta fläckarna på liggunderlaget uppträdde där trycket mot marken var störst - rygg och höfter - och att det i övrigt var torrt.
 
För att de blöta fläckarna på liggunderlaget uppträdde där trycket mot marken var störst - rygg och höfter - och att det i övrigt var torrt.

I sådant fall tränger vattnet igenom om du sätter ett knä mot backen.

Värdelöst tält i sådant fall.

Annars är det helt normalt med kondens under liggunderlag. Du kanske ser ugglor.
 
Specen för tältet:

Golv: PU coated Nylon 190 / 70, 2000mm (Min)

Låter i minsta laget för ett golv. Har du funderat på ett footprint?
 
Har du pratat med Northstar...?
De påstår väl att deras material har fullt tillräcklig VP och om kunden upplever att så inte är fallet borde de få veta detta.

Skulle vara intressant att höra deras svar eftersom jag själv är lite sugen på tältet

/M
 
För att de blöta fläckarna på liggunderlaget uppträdde där trycket mot marken var störst - rygg och höfter - och att det i övrigt var torrt.

Jag är också inne på att det var kondens. Vid rygg och höfter är det störst tryck på liggunderlaget, men mest kontakt kommer att innebära att du värmer upp liggunderlaget mest där vilket leder till en högre temperaturgradient och mer kondens =)

Kolla ordentligt, kan vara kondens men läcker det så prata med Northstar.
 
Daddy, jag har letat efter det också. Det verkar inte finnas något till det tältet, så det blir till att plocka fram symaskinen i så fall. Extravikten lockar inte heller.

granbom, japp, jag mailade NS. Inte hört något än.



Ok, ok - jag kanske får ge mig och erkänna att det är kondens. Får testa tältet några gånger till helt enkelt. :)

Men låt oss säga att jag inte ser ugglor och återgå till originalfrågan - någon som vet var man får tag på Aquaseal PC eller likvärdig produkt här i Sverige?
 
Enligt Aquaseals hemsida finns ingen agent/återförsäljare i Sverige. Finns dock i Finland:

ANAKENA LTD.
HELSINKI,
FINLAND
Phone: 358405689470

De kan kanske hjälpa dig.
 
Tack Daddy, såg det på Aquaseals hemsida. Får slå en signal och hoppas på att de förstår svenska, eller åtminstone engelska. ;)
 
Uppdatering:
Har nu fått svar från Anders på Northstar. Garantin täcker ifall väven läcker, men mekaniska skador får man stå för själv. Mer än rimligt, tycker jag. Kundservicen är på topp, personalen är kunnig och man får ett trevligt bemötande. Footprints släpps till WBT-tälten släpps tydligen nästa säsong.

Då återstår att ta reda på om det handlar om kondens eller verkligt läckage antar jag ...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.