Höga kusten leden

Hej!

Tänkte spendera några dagar till en vecka med att vandra en del av höga kusten leden nu i sommar. Är det någon som har några bra tips på en fin del som man ska gå om man vill ha lite juste skog och utsikt? Är det Skuleskogens national park som gäller eller finns det andra bra delar?

MVH,
Erik Hagström
 
HK-leden

Skuleskogens nationalpark är nog den finaste delen av leden om man vill ha utsikt och skog. Har du inte varit där skulle jag rekommendera dig att åka dit. Nackdelen med skuleskogens nationalpark är väl att det vissa perioder är rätt mycket folk som rör sig där (tycker personligen att det förstör en del av naturupplevelsen). Norr om skuleskogen ligger en halvö med ett naturreservat som heter balesudden. Jag vet dock inte hur det ser ut på Balesudden i nuläget eftersom det var en skogsbrand där för några veckor sedan. Innan branden var naturreservatet dock väl värt ett besök med fantasiskt vacker natur, fina utsiktsplatser samt goda badmöjligheter.
Mvh barkan
 
Övernattning?

Jag upprepar min fråga från den andra HK-tråden: brukar det vara fullt i vindskydden på leden, eller är det lätt att hitta övernattning på sträckorna?
 
Det beror nog på tidspunkten... ju senare på säsongen, dess mindre folk. Gick i augusti/september, råkade bara ut för två nätter att det var andra i stugorna. Men de var tack & lov trevliga:) Ta en tarp eller lätt tält med för säkerhets skull är mitt tips om du går mitt i högsäsongen (nu hade jag tält ändå, för jag gillar att vara oberoende av vindskydd & stugor).
 
Ok, tack för tipset. Då får presenningen (låter mindre ballt än "tarp", va? ;)) åka med i packen. Och det är förstås inget minus med sällskap i stugan, problemet är väl snarare när utrymmet tar slut.
 
Jag var där i början av säsongen i fjol, och det var riktigt bra. Skuleskogen har ju mycket fin och varierad natur, jag vet inte hur leden är i övrigt.

Jag var där med sambo & liten son, och vi fick dela skydd/stuga ett par nätter annars var det ganska lite folk som vandrade, men det beror naturligtvis på när man åker. Vi vandrade mitt i veckan och då brukar det ju vara lite lugnare.
 
Skuleskogen

Hej!
Förutom vad som sagts ovan så skulle jag i den delen som går i Skuleskogen rekommendera att ta en avstickare eller spendera någon dag extra i de delar som leden inte går igenom. Just de delar som är nere vid kusten är rätt så tråkiga tycker jag. Skogen är ganska ung, stigarna är rätt upptrampade, medan det om man ger sig en bit inåt är mycket mer orört och öde.

Jag antar att du sett den här sidan:
http://www.destinationskuleberget.se/hogakustenleden.4.146c1a30118e9c69ac68000273.html

/Martin
 
Jag håller med! Kolla inåt landet! I skuleskogen finns ju flera leder i hela nationalparken, och eftersom man inte får tälta var som helst finns det fina stugor man kan bo i...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
lfro Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018 Vandringsleder 41
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2
BeatriceK Höga kusten svårighetsgrad? Vandringsleder 0
dangermouse Höga kusten med bebis Vandringsleder 0
JKS Höga Kusten Vandringsleder 1
sova Höga Kusten? Vandringsleder 10
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
100826 Hög-Kusten leden?? Vandringsleder 2
tillin Recension av Hetta-Pallas leden i Finland Vandringsleder 2
Nosse John Bauer Leden Jönköping, bra markerad? Vandringsleder 1
Spof Fler som gjort "throughwalk" av HK-leden? Vandringsleder 2
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
Completorium Den bästa leden Vandringsleder 13
granfront Grymmaste leden i syd- och mellansverige Vandringsleder 12
PetNor Vilka gick Ås-ås leden under valborgshelgen? Vandringsleder 7
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
bananmannen Status Ås till ås -leden? Vandringsleder 2
Optimer Rombo-leden Vandringsleder 6
popnit Finaste leden? Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.