Hobby rök!

Hej!

Undrar om det finns några av utsidans medlemmar som har handfast EGEN erfarenhet av rökning av kött, korvar eller fisk i hobbyrökar.

Röken är av typen eldstad-rör upp i sluttning- litet hus och byggd vid min sambos sommarstuga i början av 50-talet. Tyvärr finns inte byggherren själv kvar i livet och kan dela med sig av sina tips och knep så ni kanske kan hjälpa mig.

Rökning av kött och fisk av Bengt-Arne Schatz har jag och det är inte bokförslag jag är ute efter utan ER kunskap. Givetvis har jag sökt igenom forumet redan, men än så länge har det varit lite snålt med bra uppslag....

Så snälla hjälp mig!

Mvh Martin
 
Tigger; sa:
Hej!

Undrar om det finns några av utsidans medlemmar som har handfast EGEN erfarenhet av rökning av kött, korvar eller fisk i hobbyrökar.

Röken är av typen eldstad-rör upp i sluttning- litet hus och byggd vid min sambos sommarstuga i början av 50-talet. Tyvärr finns inte byggherren själv kvar i livet och kan dela med sig av sina tips och knep så ni kanske kan hjälpa mig.

Rökning av kött och fisk av Bengt-Arne Schatz har jag och det är inte bokförslag jag är ute efter utan ER kunskap. Givetvis har jag sökt igenom forumet redan, men än så länge har det varit lite snålt med bra uppslag....

Så snälla hjälp mig!

Mvh Martin

Ingen som svarat på dennes inlägg?? Jag är också jätteintresserad av ytterligare info.

Mvh
Christopher
 
Prova att röka skinka!

Familjen hade en sommarstuga utanför Malmköping i Södermanland, där hade pappa murat en rök av tegel och ett stående cementrör med diametern 60-70 cm. den skinkan vi rökte där är ortfarande oslagen! det tog dock en jäkla tid eftersom man inte fick ha för varm rök så om man började vid 5 snåret på morgonen så var skinkan klar runt 8-9 på kvällen, det beror lite på storleken så klart, blandning av alved och enris användes för att det inte skulle bli för varmt måste man kunna reglera lufttillgången det gjordes med en ventil i lucken in till eldstaden.
 
Visserligen har jag rökt i 45 år men i stort set inget ätbart. Mest mina lungor och omkringliggande muskulatur. (Skryt).

Min erfarenhet av att röka livsmedel begränsar sig till ett försök. En hink med strömming direkt ur Ålands hav och ner i röken resp stekpannan innan den ens hunnit sluta sprattla. En liten hobbyrök med någon sorts medlevererade spån försärkt med lite enris. Det smakade himmelskt.

Men fisk tillagad inom en timma från fångsten kan antagligen inte smaka annat än gott.

Men något tips om hur du skall använda din rök kan jag inte ge dig. Prova dig fram och ge inte upp förrän du kommit på det.

Har man en gång smakat färsk fisk äter man inte fisk inomskärs.
 
Rökning kräver nästan helt tätt och låg temperatur, annars krymper och torkar det ut för mycket, varmrökt. Har rökt en del i min fars bakugn med viss framgång, alspån och eneris, smaken blir utmärkt men det tar tid, från små firrar några timmar till skinkor, bogar 1-2 dygn, därav följer att portionsanpassat går snabbast. I röklåda som ABU-röken går det att varmröka på timmen, kallrökning i smålådor är betydligt kvistigare. I markfast rök som du förfogar över kolla drag och täthet först, du har många goda måltider framför dig.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EHJ Hemmagjord rök för vandring Friluftsmat 9
Lorre2 Bygga rök Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.