Hjälm och ryggskydd?

Jag har tänkt att investera i en hjälm och ett ryggskydd till vintern. Har upptäckt att det finns en hel del att välja på. Vad för ryggskydd ska man ha, finns en massa olika varianter och längder? Är det någon som har tipps på en bra hjälm?
 
Ryggskydd

Kolla hos en lokal MC-handlare. Det finns många olika modeller som också borde passa vid skidåkning.
Knox har kommit med ett nytt som kan rullas ihop, ungefär som ett liggunderlag, vid transport.

/Ingo
 
Ryggskydd,

Ska du köpa ryggskydd så tycker jag att du ska gå till en MC handlare, Mc skydden har utvecklats under många år och ligger ljusår före skydden som sporhandlarna lurar på folk. Jag kör med ett Danise skydd som jag är ruskigt nöjd med, om du prutar lite får du dom för rund 800:-

Jag har blivit lite orolig angående dessa ryggskydd på sistone, jag har hört att dom flyddar upp smällen till nacken! Stämmer det?
 
Re: Ryggskydd

ingoman; sa:
Kolla hos en lokal MC-handlare. Det finns många olika modeller som också borde passa vid skidåkning.
Knox har kommit med ett nytt som kan rullas ihop, ungefär som ett liggunderlag, vid transport.

/Ingo

lite dum fråga men, menar du att man ska ta av sig ryggskyddet på transportsträckor, eller? verkar ju isf jävligt korkat eftersom transportsträckor står för en stor del av alla rygg- och nackskador.

i allafall så finns det massor med ryggskydd som är anpassade för skidåkning. det som ajg tycker sitter allra bästa är de som är i form av en väst. då vet man alltid att ryggskyddet sitter rätt på ryggen och dessutom värmer det.
 
Dum fråga..

Han menar troligen i bilen till backen och liknande, samma som ett liggunderlag.. Båda är väldigt jobbiga att frakta i normalt läge, men när man rullar ihop dom så krävs det inte lika mycket yta.

Sen så ha rjag en fråga angående hjälmar;

Jag har kollat runt lite på nätet och hittat flertalet recentioner av RED Skycap. men jag hittar inte deras hemsida. skulle va bra att veta.

MVH / tomas
 
Hjälmar och ryggskydd!

Förståndigt att skaffa skydd! Använder det själv och tycker att det funkar perfekt!
Har ett Tua ryggskydd som sitter perfekt, kostar under 800 spänn, löstagbart ”foder” som går att tvätta vilket inte är så dumt med tanke på odören som, kan uppkomma efter en stund.
MC-skydden funkar antagligen också, tipset är som vanligt att prova, prova och åter prova. Nackskador kan du som sagt åka på OM ryggskyddet är så långt att det sticker upp ovanför axlarna. Risken finns då att kanten på skyddet fungerar som en brytpunkt. Alltså se till att längden på skyddet bli bra, och att inte skyddet vill glida upp då du rör på dig.
Hjälmar är det ju samma sak med, prova, prova och åter prova. Har de CE märkning håller de ju för det de är avsedda för. Kollar du på freeride.se så finns det en del trådar. Så välj en som du trivs med, både viktmässigt och framförallt utseendemässigt!

Enligt tips från andra ska protecs freeridehjälm sitta bra på oss med smalt mellan öronen och långt mellan panna och nacke!

Lycka till!

//Martin
 
Har ett Tua ryggskydd som sitter perfekt, kostar under 800 spänn, löstagbart ”foder” som går att tvätta vilket inte är så dumt med tanke på odören som, kan uppkomma efter en stund.

Menar du att man ska ta av sig ryggskyddet på transportsträckor för att sätta i gång att tvätta, eller? (busar, skojjar, ironi)
:)
 
Re: Hjälmar och ryggskydd!

Tigger; sa:
Har de CE märkning håller de ju för det de är avsedda för.

Vill bara korrigera en alltför vanlig missuppfattning: Har de CE-märkning får de säljas, saknar de CE-märkning får de inte markadsföras inom EU.

CE-märkningen riktar sig alltså inte till konsument utan bara till myndigheterna.

Det finns gott om CE-märkta produkter som inte uppfyller de krav som ställs på dem.

Se mer på t.ex. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=877&lngCategoryID=1029
 
Hmmm

Sorry Peter, men jag tror missuppfattningen ligger hos dig. :)

I länken du skickade står att läsa:
”För att en personlig skyddsutrustning ska få säljas i Sverige och andra EES-länder måste den uppfylla vissa säkerhetskrav och vara CE-märkt”

Längre ner i texten står vidare:

”Vanligaste skydden/kategori II
Många av de vanligaste personliga skyddsutrustningarna hör till kategori II. Här ingår bland annat hjälmar av olika slag………………….För kategori II krävs typkontroll. Tillverkaren ska lämna utrustningen till ett anmält organ (notified body, NB, på engelska) för att få ett typkontrollintyg. Provningen sker normalt enligt så kallade harmoniserade standarder, som är gemensamma för EU (EN-normer). Den kan även ske enligt de grundläggande kraven i lagstiftningen”

Alltså, för att få sälja personlig skyddsutrustning så måste den vara CE-märkt, men märket är inte något som du bara kan klistra på, utan det krävs att varan uppfyller vissa krav. För enklare skydd såsom skyddshandskar för trädgårdsarbete krävs ingen typprovning. Dvs, tillverkaren själv kan bedöma huruvida skyddutrustningen uppfyller kraven.
För kategori II, vilken hjälmar onekligen tillhör, krävs dock att ett anmält organ, i Sverige Statens provningsanstalt, typprovat varan så att den uppfyller kraven i den klass varan avses att användas/tillhöra.

Denna märkning gäller ju även för varor tillverkade utanför EU, men som ska säljas inom EU. Dvs, varan ska uppfylla de krav som ställs på skyddsutrustning på den marknad där den avses att säljas.

Så köper man en hjälm som är CE märkt så innebär det alltså att den är godkänd OCH typprovad för de krav som ställs på skyddsutrustning klass II inom EU.

Men visst, jag kan ha fått det hela om bakfoten, det har hänt förr. Det jag i så fall funderar över är vilken märkning jag som konsument ska titta efter för att veta att vara uppfyller kraven som ställs på hjälmen om det nu inte är CE-märket.
Det skulle även vara intressant att veta vilka produkter det är som inte uppfyller kraven så att man kan ”passa sig” för dessa. Finns kanske på nätet?

Vidare så trodde jag i min oskuldsfulla enfald att myndigheterna verkade för konsumenten så om CE märkningen är för myndigheterna så borde väl de även vara för konsumenten. Eller är CE-märkningen en intern märkning för myndigheterna emellan och varför i herrans namn finns den i så fall på mina klätterprylar?

I all ödmjukhet ;-)

//Martin
 
protec och scott

Själv kör jag scott turtle ryggskydd och en protec freeride hjälm och båda dessa tycker jag har fungerat utmärkt till all telemarks aktivitet.
 
Jag har inte fått nåt om bakfoten, det du beskriver är hur det SKA gå till. Problemet är att ett CE-märke inte visar om det verkligen har gått till så eller inte.

Ponera att en tillverkare tar fram en ny produkt. Att testa den och CE-märka den (på ett korrekt sätt) kan kosta flera hundra tusen. Och för att få sälja den så måste den vara CE-märkt.

Vad tror du en tvivelaktig tillverkare (eller importör) gör? Sätter ditt ett CE-märke och ser glad ut eller lägger ner en massa pengar på att kanske få veta att produkten måste konstrueras om?

Många tillverkare (om man importerar produkten till EU räknas man som ansvarig tillverkare) är också okunniga om reglerna och vet inte vad som krävs. De tror kanske att det räcker med att de är ISO 9000-certifierade och skriver en försäkran om överensstämmelse.

Om du läser mer på konsumentverkets sida (du kan söka på "marknadskontroll") så ser du att t.ex. 25% av alla CE-märkta leksaker får försäljningsförbud vid marknadskontrollen. På elsäkerhetsverkets hemsida kan man hitta liknande resultat för elektriska produkter.

Vad ska man då som konsument titta efter om inte CE-märket räcker?

Som det står så skall tillverkaren låta en anmält organ granska produkten, då kan man som konsument kontrollera på försäkran om överensstämmelse (som skall medfölja produkten) vilket anmält organ som kontrollerat produkten.

Man kan också ta reda på om tillverkaren har låtit något oberoende testinstitut prova deras produkt (det visar ju då hur måna de är om att produkten verkligen är ok). För CE-märkningen räcker det med att tillverkaren provar sin produkt själva (det anmälda organet skall bara godkänna typen, det kan de göra genom att granska tillverkarens egen provningsrapport). Men som kritisk konsument bör man ju fråga sig: Hur pass opartisk är tillverkaren när de provar sin egen produkt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.