Illamående/yrsel av hjälm

En bekant till mig blir "åksjuk" när han åker skidor. Han tror själv att detta beror på att han använder hjälm när han åker. Innan han skaffade hjälm var det inga problem. Kan detta stämma och kan man göra ngt åt problemet?
 
Klart att det kan stämma, även om det låter lite svårt att förstå...

Åksjuka handlar ju om att örats balansorgan får lite annorlunda input än vad man får genom ögonen. Då blir det en slags konflikt. En annan orsak är helt enkelt att balanssinnet överstimuleras.

Hjälmens inverkan är svår att veta. så jag gissar. Antingen så stör den hörseln genom att den är svagt ljuddämpande, eller så är det en fråga om att hjälmens vikt gör att din kompis har fått en annorlunda "svängningsfrekvens" på huvudet när han åker, något som ger ovana signaler och resulterar i åksjuka. I vilket fall så rör det sig om en vanesak och hans balansorgan kommer snart att vänja sig.
/Rilleman, proffsteoretiker ;-)
 
Det var något nytt, har jag aldrig hört talas om.

Vad är det för hjälm?
Om det är en "race-"hjälm med plast som går ner över öronen skulle jag kunna tänka mig att det kan bli någon sorts tryckföränding, om hjälmen inte passar riktigt, eller sitter konstigt.
 
Tung hjälm?

Hur passar hjälmen? Provat någon annan hjälm? Samma fenomen med cykelhjälm?

Alpinhjälmar är ofta relativt tunga och kanske kan detta spela roll. Balansen är en komplicerad historia med input från synen (dominerar), lägesreceptorer i leder (skulle kunna påverkas av hjälmbärande) samt balansorganet i innerörat.

Jag känner igen det lite från mina egna erfarenheter med alpinhjälm, jag känner mig lite instängd ungefär som i en bil, den typ av illamående som man kan lindra genom att öppna fönstret. Svårt att exakt förklara känslan men jag har aldrig haft den med cykelhjälm. Jag har 62 i hattmått och har svårt att hitta en alpinhjälm som sitter perfekt. Kanske så kan min känsla förklaras av att min hjälm sitter lite för tight.

Hjälm och/eller gogglesbärande kanske påverkar balansen via påverkan på syn och synfält? När man åker skidor i "whiteout" så kan man också bli lite illamående och tappa orienteringen något. Kanske är detta ett liknande fenomen?

Thure
 
Intressant!

Jag har en helt annan teori om vad som kan vara problemet. Jag blir inte själv åksjuk av min skidhjälm, men däremot av vissa modeller av hörlurar.Hörlursproblemet tror jag mig ha lokaliserat till att de trycker mot en punkt strax nedanför örsnibbarna. Kan det vara samma sak med hjälmen, tro?
 
Re: Intressant!

polkovodets; sa:
Jag blir ..åksjuk av ..vissa modeller av hörlurar...de trycker mot en punkt strax nedanför örsnibbarna. Kan det vara samma sak med hjälmen, tro?

De som pysslar med zonterapi/akupunktur vill gärna hålla på kring örsnibbarna, så antingen stämmer det eller så är det en vida spridd missuppfattning!
 
Re: Tung hjälm?

thureb; sa:
Hur passar hjälmen? Provat någon annan hjälm? Samma fenomen med cykelhjälm?
...
Jag känner igen det lite från mina egna erfarenheter med alpinhjälm, jag känner mig lite instängd ungefär som i en bil, den typ av illamående som man kan lindra genom att öppna fönstret.
...
Hjälm och/eller gogglesbärande kanske påverkar balansen via påverkan på syn och synfält?
Ansluter mig till denna teori, att man begränsar synfältet, samt lite mer subtila saker som bidrar till vår uppfattning av rörelse, t ex vinddrag i ansiktet och ljudet av omgivningen som ju bidrar till rumsuppfattningen.

Jag har nämligen samma upplevelse när jag går med huva/kapuschong på jackan: svårt att orientera mig, yrsel, huvudvärk och "glasrutekänsla" (man har en glasruta mellan sig och omvärlden).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DGR Hjälm med på flyg Skidor allmänt 4
mikstr Hjälm och ryggskydd? Skidor allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.