Hittar ej satelliter

Förra året hittade min Garmin GPS 60 plötsligt inga satelliter. Jag kollade versioner, mjukvaror och allt möjligt. Inget verkade galet. Jag höll på och pillade en stund, och vips så var den i gång. Tänkte inte mer på det.

GPSen har sedan dess använts för friluftsliv, och då med RT90 som grundinställning. Fungerat fint.

I går skiftade jag över till WGS 84 och DD.MM.MMM-formatet då den skulle användas i båten.
Plötsligt hittade den inga signaler igen. Bökade med det en stund, men slog sedan över på RT90 igen och vips så var den i gång.

När jag tänker efter så var detta även fallet förra året, efter att ha skiftat mellan olika referensnät så hittades inga satelliter.

Detta måste väl vara en ren skär slump eller hur? Jag kan ju inte se hur signalerna från satelliterna skulle påverkas av vilket val av referenspunkt man har. Elller?
 
Du kan ha fått glapp i antennens infästning på kretskortet.
Har hört om äldre Garmin som fått det ,finns lite info på nätet om det.Det går lätt att ordna själv om man kan löda och så.Sök lite runt på nätet, på engelska lär du få träffar och t.o.m få youtube videos på fixen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.