Helsports sovsäcksskydd något att ha?

Jag är ute efter ett nytt sovsäcksskydd, som inte kostar skjortan. Tanken är att använda det till en tarp/vindskydd under vandring i vår. Har kollat på bl.a. Helsports "Cover Aquaguard":

AQUAGUARD.jpg


Har någon testat detta? Jag undrar över dels hur väl materialet på ovansidan släpper igenom kondens och om det verkligen är vattentätt (vilket återförsäljarna påstår), dels över hur instängt det blir då huvuddelen endast hålls uppe av en platta, ett sittunderlag. Skyddet finns här: http://www.helsport.no/NO/default.asp?G=821&P=812

Mvh Raskesven
 
tjenare!

jag har ganska nyligen köpt ett just sådant sovsäcksöverdrag. Har dock inte haft tillfälle att prova det än. Studierna tar upp all ledig tid...:)

Men om du vill kan jag maila några bilder...

/Andreas, Uppsala
 
Sovsäcksöverdrag

Pris på sovsäcksöverdraget o inköpställe i Sverige MVH Hans Ps vore trevligt med enmailbild om du har tack på förhand Ds
 
tja!


ledsen men jag köpte det begagnat(men oanvänt) här på utsida.

min digitalkamera är inte hemma just nu... :)
den kommer hem igen i morgon kväll. Jag ordnar en bild då. ok?

/Andreas
 
Det var ju synd att det var så tråkigt väder på söndan på prylträffen för jag hade ju med mig mitt Caravan GoreTex sovsäcksöverdrag (men orkade ju inte släpa fram de grejerna och blöta ner dem). Det är ganska likt det där, fast ovansidan är ju GoreTex så där behöver man ju inte tvivla på egenskaperna.

Huvuddelen på mitt har jag dock oftast haft uppspänt med nån liten båge tillverkad av en kvist. Det finns öglor man kan trä i den i. Annars har jag faktiskt sovit med den helt utan nånting att hålla uppe huvuddelen med (men det är inget bra i regn för det glider lätt upp så man blir blöt i ansiktet då).
 
darkhippo; sa:
tjenare!

jag har ganska nyligen köpt ett just sådant sovsäcksöverdrag. Har dock inte haft tillfälle att prova det än. Studierna tar upp all ledig tid...:)

Men om du vill kan jag maila några bilder...

/Andreas, Uppsala
Hej hej.
Några bilder vore inte dumt.

Raskesven
 
nermander; sa:
Det var ju synd att det var så tråkigt väder på söndan på prylträffen för jag hade ju med mig mitt Caravan GoreTex sovsäcksöverdrag (men orkade ju inte släpa fram de grejerna och blöta ner dem). Det är ganska likt det där, fast ovansidan är ju GoreTex så där behöver man ju inte tvivla på egenskaperna.

Huvuddelen på mitt har jag dock oftast haft uppspänt med nån liten båge tillverkad av en kvist. Det finns öglor man kan trä i den i. Annars har jag faktiskt sovit med den helt utan nånting att hålla uppe huvuddelen med (men det är inget bra i regn för det glider lätt upp så man blir blöt i ansiktet då).
Ja, det hade varit bra att kunna ta en titt på ditt sovsäcksöverdrag. Vad kostade den historien? Recon i Uppsala har ett par varianter i GT, från 3500 kr och uppåt:-(. Här är deras "Observer" (lite mer än bara ett sovsäcksskydd), som kostar 5500 kr:
Observer_lt.jpg


5500 kr, det är mer än vad t.ex HB Niak kostar! Dyrt med GT, men det vore ju trevligt.
 
Raskesven; sa:
Jag är ute efter ett nytt sovsäcksskydd, som inte kostar skjortan. Tanken är att använda det till en tarp/vindskydd under vandring i vår.

Men varför? Alltså det är såklart upp till dig, men man behöver ju inte ett sovsäcksskydd om man sover i tarp/vindskydd. Lär bara ge extra kondens i sovsäcken. Eller är det som sprättskydd om du eldar?
 
Varning för cellskräck

Jo det funkar rätt bra att sova i dessa men med myggskydd över är cellskräcken nära och det känns som om man inte får luft. Men det fungerar. Tänk mer på hur det är när det regnar i flera dagar och du ska ut och in i påsen. Vart lägger du dina förhoppningsvis torra kläder.
 
jarlmoden; sa:
Men varför? Alltså det är såklart upp till dig, men man behöver ju inte ett sovsäcksskydd om man sover i tarp/vindskydd. Lär bara ge extra kondens i sovsäcken. Eller är det som sprättskydd om du eldar?
Sprättskydd från elden (jag har ju skaffat en ny Rab säck:) ), skydd mot skitig blöt mark och möjligheten, om jag känner för det, att sova med enbart himlavalvet som tak utan att riskera att vakna i en blöthög i form av en blöt dunsäck om det dyker in regn. Helsportvarianten går att stänga helt, med myggnät på vardera sidan om säcken i huvudhöjd.

I kåtan använder jag ett enklare sovsäcksskydd just för sprättrisken från eld, men jag vill ha något lite kraftigare för tarp/vindskydd/bar himmel. Vi tycker ju olika ibland, men för min del ser jag bara sovsäcksskydd som onödigt när jag sover i tält.

Din tanke om Tyvekk som "groundsheet" i tarp antar jag beror på att du vill komma bort från blöt smutsig mark med säcken och annat, eller?
 
Re: Varning för cellskräck

abcdefghijk; sa:
Jo det funkar rätt bra att sova i dessa men med myggskydd över är cellskräcken nära och det känns som om man inte får luft. Men det fungerar. Tänk mer på hur det är när det regnar i flera dagar och du ska ut och in i påsen. Vart lägger du dina förhoppningsvis torra kläder.
Jag har sedan länge använt ett enkelt sovsäcksskydd som inte går att stänga till helt, ibland kombinerat med en mygghuva. Håller med om att det kan kännas lite instängt ibland. Helsportskyddet verkar mer tåligt, går att stänga till helt, och har myggnät på sidorna högst upp där man andas. Kanske känns bättre då man får bort tyget, nätet en bit från ansiktet.

Mina torra ombytes/förstärkningsplagg förvaras alltid i vattentäta rullförslutningsbara packsäckar, liksom sovsäcken när den inte används;-)
 
Mitt Caravan köpte jag på utförsäljning när butiken i Stinsen skulle läggas ner (minns inte om det var Friluftsmagasinet som hade butiken där eller vilka det var). Jag hade tittat på det många gånger när jag var där, 1200 stod det på prislappen. Jag hade sen sett att på andra ställen hade de börjat höja priset till 1400, så jag bestämde mig för att passa på.

Just det här med att krypa ner i det är ett litet problem, men inte så stort. Det jag har är hyffsat rymligt (det är nästan en meter längre än min sovsäck) så det går att flytta omkring grejerna. Det är inget man ska ha om man räknar med regn, men om man bara behöver gardera sig är det rätt bra.

För att "luvan" ska funka rätt gäller att man ligger långt up. Första gången jag använde det la jag kläder längst upp och kröp ner så långt som möjligt i säcken men det blev inget bra. Nu knölar jag ner kläderna i botten och ser till att huvudet är långt upp.

Själva huvan kunde vara lite bättre konstruerad, det behövs inte mycket för att det ska bli glipa för såväl mygg som regn, men man lär sig snart knepen för att hindra det (det kräver bara lite rörelse-diciplin).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsnörden Helsports sarek down Bo och sova 17
Urwaldjaeger Helsports superlight yttertältväv + tält Bo och sova 2
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
lesliedouglas Tält vs sovsäcksskydd? Bo och sova 10
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
martin.skog Down Sleeping Bag, något att ha? Bo och sova 0
Bondmoran Hela tältpaketet eller lämna något? Bo och sova 7
Viktorious Äldre Hilleberg, något att ha? Bo och sova 18
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
joanna Scarp - något för ensamvandraren på kalfjället? Bo och sova 9
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
slimjim Robens Challenger 2, något att ha? Bo och sova 3
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Kalle E Självstagande - är det något att ha? Bo och sova 9
Kalle E Delbart sexmanna tält. Kan det vara något? Bo och sova 6
Haglöfs Twin Peak, något att ha? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.