Havsöring vid norrlandskusten...

Vet någon om det är folk som fiskar efter havsöring efter kusten norröver??

Har pratat med en del folk om Havsöringsfiske norr om tex Umeå, men alla jag frågat ser frågande ut och säger - Näe, vi fiskar bara i älven då det är säsong...

Så min undran är enkel,
fiskar någon kustnära där uppe??
Å när är säsongen isåfall??

Henka..
 

avslutad210712

Gäst
vuogga; sa:
Så min undran är enkel,
fiskar någon kustnära där uppe??
Å när är säsongen isåfall??

Henka..

Nu kan jag bara svara utifrån mina egna erfarenheter (och trakterna kring Kalix-Haparanda) men jag tror inte att det är många som fiskar i havet. Eftersom man får fisk på nät och i fasta redskap så finns naturligtvis fisken i havet men havet är så stort så stort. Beror också på vad du menar med kustnära. När man fiskar med nät åker man oftast ut en bit. Närmast kusten är det bara vid älvmynningen man får rödfisk så det är rätt naturligt att spöfiskare håller sig till älven.

Ute i havet, tex vid Haparanda-Sandskär, får man mycket öring på hösten men en nödvändighet är nog att man har en båt att fiska från för det är inte alldeles vid land man får fisken och tror inte att någon kastar så långt som skulle behövas.

Har dock själv funderat på prova någon gång när jag var yngre men det känns lite tröstlöst att ödsla tid och pengar på att fiska i havet när det är både enklare, billigare och säkrare att fiska i älvarna.
 
Jaadu...Norrlandskusten är ju inte så kort direkt.

Jag bor i Sundsvall och har tre fiske-missbrukare i familjen som alla brukar ta sig några svängar ut till kusten å försöka ta lite öring. Åstön, Galtström osv...är olika ställen med bra förutsättning för att det ska finnas öring.

Vi har våran sommar stuga i Luleå skärgård och där brukar det vara bra öringsfiske och även Laxfiske. Det finns många "storfiskare" som lägger ut stora laxfällor under sommaren.

Hur det ser ut mellan Luleå och Sundsvall (60mil) vet jag icke...men jag tippar på att Norrlandskusten är full av goda möjligheter för bra öringsfiske!

//Andreas
 
Älvfisket ja...

......... men så tråkigt då det är så mycket folk i Älvkarleby och sedan så backar Öringen ut igen i slutet av April och då jagar den både Spigg och Strömming i direkt närhet till stränderna och det är då jag tycker det är kul att vara där under den korta säsongen innan de i Juni drar ut på djupare vatten....

Sedan är de borta till hösten igen....

Men visst borde de gå nära kusten även i Norr??

Nåväl...

Nu drar jag till NordNorge m La Familia i tre veckor och besöker Storslett och Reisaälven där släkten kommer ifrån... Mycket fjällvandring och fiske i hav
och tjärn, passerar även Nedre Sopporo för ett par dagars fiske...

Ha det himmelskt gott i sommar...

Henka..
 

avslutad210712

Gäst
Re: Älvfisket ja...

vuogga; sa:
Men visst borde de gå nära kusten även i Norr??

Om öringen och laxen gick nära kusten borde någon få dylika på nät men de får man inte eller i alla fall väldigt sällan. Nu beror det på vad du menar med kusten (eller kustnära) men normalt sett är det ingen som fiskar närmare än 5 km från fastlandet här uppe om man söker efter rödfisk (nuförtiden fiskar ingen efter rödfisk eftersom det är i det närmaste förbjudet men ibland fastnar såna också på nätet så man vet var de har sin gång). Förutom då den del av kusten där älven rinner ut i havet förstås men det räknar jag till älvens utlopp även om det är utanför den naturliga delen av älven.

Så skall man fiska med spö skall man ut på grynnorna eller öarna där man lägger fasta redskap och det medför att man måste ha tillgång till båt.

Fast pröva gärna, någon måste vara den första. Tror dock att du kommer att bli grymt besviken om det är rödfisk du är ute efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Havsöring - utrustning och teknik Fiske 150
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Ahvenet Upphängare vid spinnfiske Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
nille123 Fisk vid Riksgränsen Fiske 0
Fiske vid Kebnekaise Fiske 4
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Avslutat1005 Havsöringsflugor vid skånekusten! Fiske 9
Tigershark Hårda regler begränsningar vid fiske? Fiske 12
Gunners Hasöringsfiske vid Billudden Fiske 0
dePaul Nödvändigheten av ståltafs vid gäddfiske? Fiske 20
Tipp Fiske vid fulufjället Fiske 1
Floot Regler vid Havsöringsfiske!? Fiske 2
E.Danica Havsöringsfiske vid Gävlekusten Fiske 13
frippe1976 Fiske vid Kaitumstugan Fiske 4
sauber flugor vid denna tid på året? Fiske 1
peppe_malmqvist Sportfiske vid nät och fiskrätt? Fiske 3
Jesjon Harrfiske vid kusten! Fiske 8
peppe_malmqvist Vada vid Strömparterren? Fiske 0
Fiske vid Gunnarn Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.