Havsöring

Har tänkt pröva havsöringsfisket i trakterna kring Västervik under våren. någon som vet när bästa tiden är?
 
streamer; sa:
Har tänkt pröva havsöringsfisket i trakterna kring Västervik under våren. någon som vet när bästa tiden är?

Tyvärr inte. Har själv funderat på lite havsöringsfiske, men då utanför Luleå. Men jag är osäker på när det är dags här uppe också, så om det är någon som vet så berätta gärna...
 
Kolla senast fisketidningen

I något av de senaste numrena av antingen Fiskejournalen eller Fiske för Alla var det en artikel om havsöringsfiske i Västerviks skärgård.

Om du inte hittar numret så hör av dig så kan jag börja rota bland tidningarna hemma.

Peppe
 
[QUOTE
Men jag är osäker på när det är dags här uppe också, så om det är någon som vet så berätta gärna... [/QUOTE]

så fort isarna drar är det dags, gäller iaf absolut säkert luleälven...
 
Bästa tiden för havsöringsfiske i Stockholms skärgård (och därmed också Västervik) brukar vara från oktober till maj.

Olle
 
Två tredjedelar av året?

Visserligen kan man gardera sig med att säga att det är bäst 8 månader om året, men man kan väl inte säga att det är samma tid som är bäst i Västervik som i Stockholm?

Det beror ju i allra högsta grad på vattentemperaturen och inte tidpunkten på året.

Hörde något om att det fanns en bra regel som sa 0-5 grader i vattnet. Vet inte om ni andra håller med?

Temperaturen borde väl vara en bättre utgångspunkt för när fisket är som bäst än vissa månader på året?

Peppe
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...