Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård!

Hej jag är ny här på forumet och tänkte höra mig för om lite tips från er rutinerade fiskare :)

Jag har planerat att tillbringa helgen med spinnfiske efter havsöring i bottenviken. Jag har ett par hot spots som alltid ger fisk för bekanta som lägger ut nät. Själv vill jag ta Öringen på spö så nu vill jag ha era tips om hur jag ska lyckas med det.

Jag kommer att fiska från båt i ytterskärgården kring sydvända vikar och steniga uddar. Fisken som tas på nät sitter enligt de som får den oftast nära land.

Vilken typ av drag ska jag använda?
Vilka färger är hetast?
Veva fort eller långsamt?
Fungerar mete med räka/powerbait/mask?
Är det värt att testa med fluga i havet?
Trolling eller ankra fast och kasta?

Och alla andra tips ni har att ge =)
 
Även om jag är norrbottning så lärde jag mig fiska kustöring i Skåne där det finns längre traditioner och kustflugfiske efter havsöring är utbrett. Det som funkat där har varit streamers, tångräks- och borstmaskimitationer. Spinnfisket sker mestadels med smala skeddrag och kustwobblers typ gladsax . I Skåne är öringens födoval ganska styrt av vattentemperaturen och hur det ser ut längre upp i bottenviken känner jag inte till. Jag är dock sugen på att försöka utforska det lite och helst då med flugspö. Grunda och steniga vikar och stenrev är naturliga platser att söka öringen på i Skåne men om du redan har hyfsad koll på var bekanta brukar få öring så är det ju bara att testa lite olika metoder. Jag skulle försöka ta reda på vad öringen äter; om det är småfisk eller räkdjur, snäckor, mask etc. I första hand skulle jag testa spinnspö med olika kustwobblers. Färger är nog väldigt svårt att generellt säga något om. Dåligt väder och snålblåst underlättar ofta fisket medan det ofta är trögare om det är lugnt och klart väder. Vindriktning är i Skåne väldigt viktigt och motvind är bäst. Trolling är ju generellt rätt effektivt eftersom man snabbt täcker av stora ytor.

Inga konkreta tips men kanske en del erfarenheter som kan ge något.

Skriv gärna hur det gått sen! :)

/D
 
Prova definitivt fluga, även om Du inte lyckas få en havsöring på kroken så finns det gott om harr. Nyfångad halstrad harr från en brasa vid ett spegelblankt hav ,en sen kväll med midnattssol. Lite fisk, mandelpotatis och smör på ett hårt tunnbröd. Eventuellt en Norrlands guld om du dessutom vill vara dig själv en stund, där har du nåt att skriva i dagboken om. Hoppas att du får en trevlig vistelse hos oss vid "Ljusa kusten".
 
consono: Jag bor här på heltid och har åkt/kört båt och fiskat hela livet sedan jag var 4-5år :) Har dock aldrig varit ut på havsöringsfiske i ytterkanterna av skärgården. Har ju däremot märkt att de som fiskar med fasta redskap får dessa ädla fiskar och har därför blivit sugen att fiska dem med lite ärligare metoder ;-)

Tar havs-harren på fluga redan nu?

dave1: Tack för tipsen alla observationer är välkommna. Har hört från flera håll att kustwobblers ska vara bra så det blir att åka och köpa två st idag innan avresa. Svårt att veta vad Havsöringen äter här uppe, kanske Strömming och Löja? Ska testa med siverfärgade drag i strömingsstorlek.

Staffan A: Jag ska inte nätfiska. Det blir dubbla spinnspön och ett flugspö i båten.
 

avslutad210712

Gäst
Här är reglerna för nätfiske, bara för att förtydliga mitt förra inlägg. http://www.bd.lst.se/fiske/default.aspx?propID=10009272

För ungefär ett år sedan läste jag genom reglerna för nätfiske men något genrellt förbud är det nog inte tal om utan det handlar om fiske på grundare vatten än 3 meter men det finns en hel del andra tillägg angående flytgarn etc osm gör att det blir svårare att fånga havsöringen. Men med tanke på hur ofta de ändrar reglerna så är det inte säkert att samma regler gäller i år som i fjol.
 
Tjenare, glömde återkomma med rapport om fisketuren.

Gick inte något vidare vad gäller öringfångst. Men det var lärorikt och det lär bli fler försök under sommaren (i form av trollingfiske på djupare vatten).

Testade det mesta förutom flugfiske. Vi kastade med skeddrag, spinnare och wobbler och hade även ute ett mete men vi var inte ens nära ett hugg... eller jo en minimal Snorgärs på metet :)

Vi hade otur med ett rejält lågvatten under hela tiden vi var ute. Hade ute ett nät ett par timmar för att få lite matfisk så det var iaf trevligt att sitta på halsön och halstra lite Sik.

Avslutade med att dra ett par Gäddor i innerskärgården kl 5 på morgonen då vi var på väg hem igen. Man va ju tvungen att avsluta med fisk iaf :) haha

Har ni tips på vart man kan fiska havsöring i norrbotten och hur man bäst fångar dem så är ni mer än välkommna med dem till mig.
 

avslutad210712

Gäst
Utgår från att du med Halsön menar ön utanför Båtskärsnäs. Om man utgår från Båtskärsnäs eller skall vi säga Baskeri (undrar var www.baskeri.net kommer ifrån....) som lokalbefolkningen gärna gör så är Halsön inget dåligt ställe att börja att testa på om man inte vill åka så långt eller varför inte Granön mitt emot. Vill man åka lite längre ut så är (Haparanda-)Sandskär troligen det säkraste stället. Annars alla öar runt Sandskär som Seskar-Furö, Haru Mali etc eller småöarna mellan Halsön och Sandskär. Har själv länge funderat på att testa därute men det är massor av vatten och kräver dessutom hyfsat väder.
 
Jag är från Baskeri så det där med väder och vind och att hitta bland öarna mellan Haparanda och Kalix är inget problem men alla tips på bra öring/lax platser är mer än välkomna :)

Däremot har jag problem att hitta fisken kring öarna. Jag har fått tips idag om att testa lite längre ut (mot Halsögrund) och även testa trolling på halsöns västra sida (mot Kalix). Det verkar finnas ett fåtal personer som fiskar spöfiske så pass långt ut i skärgården och lyckas ta en och annan rödfisk. Alla tips om metoder som fungerar i andra vatten är välkomna.

Jag har bestämt att jag ska spöfånga en havsöring där på ett eller annat sätt.

Harr-fiske kring grynnorna verkar vanligare och där har jag snackat med ett par som tagit Harr på fluga och även någon enstaka vid mete.

Vet någon när den bästa tiden för harr är på sommaren?

Som ni märker så är jag lite av en Rookie på öring/lax/harr fiske.

Har fiskat Gädda/bäcköring/abborre och planterad fisk i överflöd och börjar vara riktigt sugen på att utveckla mitt fiske.

Havsöring och Lax känns som en riktig utmaning men eftersom att dessa fiskar fångas så gott som dagligen på fasta redskap i skärgården så vet jag ju att de existerar. Nu ska jag bara hitta ett sätt att fånga dem på :)
 
Senast ändrad:
Förbudstid?

Vet någon om det är någon förbudstid på havsöringen här uppe i Norrbotten?

Det gäller alltså spöfiske efter kusten. Jag har letat men hittar inte något som tyder på att det skulle vara något förbud mot sportfiske.

Och vilket minimimått gäller här uppe?
Det är väl 50cm på nät, gäller samma för spöfiske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Havsöring - utrustning och teknik Fiske 150
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Norrbottningen Fin lax fångad i Kalix älv Fiske 7
lsjonsson Kalix älv ska återställas i Bondersbyn Fiske 6
lsjonsson Laxrekord i Kalix älv - Coronaeffekt? Fiske 10
lsjonsson Fiskevakter har beslagtagit 900 meter olagliga nät i Kalix skärgård. Fiske 26
lsjonsson Citat från lokalt reklamblad Isvaksfiske förbjudet i Kalix älv Fiske 0
PikeMike Rapport från Gäddfiskefestival i Kalix 09 Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.