Haglöfs Hypna performance 6

Såg att Stadium rear ut haglöfs Hypna performance 6 sovsäckar för 999kr. Det verkar ju vara ett riktigt bra pris för en tvåsäsongssäck av dun!?Jag funderar på att slå till, men det som gör mig tveksam är Haglöfs dåliga rykte angående sovsäckarna. Hur bra är dessa?? Är det värt 700kr mer och köpa en Marmot Never winter till exempel?

Sedan är jag tveksam på hur varm säck jag skall köpa. Helst skulle man ju vilja ha en som passar vår, sommar och höst, men då vill man ju att den skall klara 5-10 minusgrader för höstvandringar uppe i abisko mm. En sådan säck måste ju bli väldigt varm på sommaren? Har ingen erfarenhet av dunsäckar, bara syntet. Gör dunets ökade ventilation att en säck som har komfort T på -1 funkar även på sommarnätter eller kommer man smälta bort??

Köper jag en hypna 6, så måste man ju kompletera med en varmare säck för hösten...men det kanske är det bästa lösningen (dock inte billigaste...)

Tacksam för alla svar och tips jag kan få.

mvh
Erik

Jag har mest använt Haglöfs syntetsäckar men av de erfarenheterna skulle jag tro att Hypna är en helt ok säck för det priset. Marmot gör alltid kanonsäckar, men i detta fall är faktiskt dunkvaliten i Hypna (600 EU ~ 700 US) högre än i Never Winter (600 US) och vävarna i Hypna kommer från Pertex så det är bra material rakt igenom, det är mest passform och design som skiljer. Har du provlegat i säcken och den passar dig så behöver du nog inte oroa dig.

Jag har provat att sommarvandra i Sarek med en -9 dunsäck och det var alldeles för varmt, -1 skulle nog funka för mig iaf, har säcken lång dragkedja kan man vädra ganska bra och använda den som täcke om det är riktigt varmt.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg