Gudomlig klättring i Thailand

  • Trådstartare m96_tus@m.kth.se (Mattias Tullberg)
  • Start datum

m96_tus@m.kth.se (Mattias Tullberg)

Gäst
Jag kom precis hem från en två veckors vistelse i Thailand. Där besökte jag något som inte kan beskrivas som annat än klätterparadiset på Jorden. Stället i fråga ligger utanför en liten stad som heter Krabi. Krabi ligger i höjd med Phuket och det är oerhört lätt att komma dit varifrån som helst i Thailand.


Stranden (området) som klipperna ligger vid heter Railay beach och kan inte nås på annat sätt än med båt.


Klättringen är på sk. Limestone vilken mycket felaktigt antas vara porös. I ett stort perspektiv är den porös men i det perspektiv som en klättrare rör sig är den mer än tillräckligt solid och vass!


Kring området finns ungefär 25 väggar med omkring 300-350 leder i svårighetsgraden medelsvår till svår.


Klättringen är enorm och rekomenderas varmt.
 

christer_holmlund@hotmail.com (Christer Holmlund)

Gäst
Bouldering?

Hur ser det ut med möjligheter till bouldering där?


Mvh


Christer
 

m96_tus@m.kth.se (Mattias Tullberg)

Gäst
Det finns fler klippor än armarna tillåter...

Det finns massor av boulder väggar. Praktiskt taget varje vägg som man klättrar på (ca 25 st) har en neder del som inbjuder till bouldering. Utöver detta finns en vägg i synnerhet som ligger på Prae Nang Beach (säkert felstavat) som uteslutande har skålgrepp och är lite lätt överhängande. Denna vägg ligger ca 15 meter från havet skyddat av en massiv klippa och inte mer än 50 meter från ett litet Budist altare.


Jag misstänker att du frågar för att du bara tänker ta med dig skorna för att bouldra lite. Bra idé! Du kommer inte ångra dig vare sig du bara tar med skor och krita eller 20 kg klätterutrustninng. Det är värt det vilket som.
mvh /Mattias
 
Hur löste det sig med båttransporten? finns det båtar dit eller går man och ber någon snällt? Har märkt att det oftare är svårare att inte få folk att hjälpa en än tvärtom i thailand ... underbart land)

m
 
När man kommer till stan Krabi och går ner till hamnen så kommer folk och hojtar "RaiLeh, RaiLeh" så det är inga problem. I somras kostade båtturen Krabi-RaiLeh East 70 baht och resan tog 45 minuter.
 
Är bra detsamma som billigt? Om inte så är ställena på Rai Leh West bäst, dom ligger vid den absolut bästa stranden, i somras kostade t ex Raileh Village (muslimskt) 450 baht för en bungalow. Räkna med betydligt högre priser under högsäsong. Det finns 4 liknande ställen på Rai Leh West.

Förare finns att köpa på plats, och den beskriver 400+ leder.
 
Nyfiken??

Jag bara undrar hur mycket en sådan resa kan kosta? Skulle gärna åka, men det är ju oftast pengarna som saknas..
Är det någon som har varit och klättrat i Spanien? Andalusien?
 
Var nere och klättrade för ett år sedan i 3 veckor (februari).
Kan bara hålla med föregående talare om att det var en helt fantastisk klättring"!!!!!!

Hela resan inkl flyg, boende, transfer, mat ja rubbet gick på ca 8000:- går säkert att komma undan billigare.

Vi levde inte på minimum!
Billigaste flyget ner är nog Aeroflott.
 
Rep och utrustning?

Tänkte åka som backpacker och samtidigt passa på att klättra i Thailand i höst, skorna får självklart plats i ryggan men vill inte släpa på rep och annan skrymmande (eller "tung") utrustning. Går det att låna på plats?
 
Klättring vid Krabi

Var själv nere & "backpackade" i sydostasien ett halvår för 5 år sedan. Jag plockade med mig skor, kritpåse & karbiner i ryggan. Repet lämnade jag hemma eftersom jag skulle vara borta så länge och av utrymmes själ. De sista 5 veckorna var jag vid Krabi och klättrade. Jag hade turen att hamna bredvid ännu en klättrare på bussresan från Malaysia och lyckligtvis hade han oxå ett rep med sig. Annars finns faktiskt all utrustning att hyra på plats men det är heller inte svårt att hitta någon att klättra med som förhoppningsvis har rep med sig. Klätterförare finns oxå att köpa på plats.
Efter ca 1 vecka var vi ett gäng på 10 personer som klättrade tillsammans och hade skoj. Jag bodde då vid något som heter Tonsai Beach och det var där alla "proffsen" hängde. Det var naturligtvis roligt eftersom jag var en total nybörjare. Jag vet inte om detta ställe fortfarande finns kvar. Vad jag minns så var det jätte spartanskt (ingen el, vatten etc.) så det kan hända att det bytts ut mot något mer anpassat för västerlänningar!

Jag håller helt klart med om att detta är ett paradis. Det var knappt så att jag ville åka därifrån men tyvärr så tröt kassakistan efter ett tag och det var bara att ta sig till Bangkok för att ta Aeroflottans bästa plan hem :)
 
köpa klättersaker i Thailand?

Går det att köpa klättergrejer nere i Thailand som
även finns på våran marknad? Alltså UIAA godkända prylar.

Tänkte ta mig dit i dec/jan, men det jag undrar är om jag kan köpa ett rep där nere eller om jag bör bör fxa det här hemma i S. innan jag åker?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RonnyBb Styrketräning och klättring Sportklättring 12
johnliungman Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn? Sportklättring 5
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Fredrikaa klättring nära zürich Sportklättring 6
ph.nilsson Klättring i spanien, resan malaga-el chorro Sportklättring 1
Klätterhanna Klättring i Thailand? Sportklättring 5
luktafotogen Klättring- Kinnekulle Sportklättring 27
Norheim Protes och Klättring Sportklättring 11
El Barto Möjliga Stockholm klättring Sportklättring 4
piklas87 Klättring Amalfikusten??? Sportklättring 3
sofza Klättring i Turkiet med barn? Sportklättring 1
lisayey Klättring i Sydostasien Sportklättring 1
lund_mikael Korsica klättring Sportklättring 2
MercenaryFalk Klättring i Kullavik Sportklättring 0
farfarsmurfen Klättring i Indien(Mumbai) Sportklättring 1
Raskolnikov Klättring / klättrare i Briancon 05100 Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
sliwka2002 klättring/bouldring i Kalmar Sportklättring 1
mömmi Klättring i Skåne Sportklättring 2
Peter.B Klättring i Borlänge Sportklättring 2
helenabrogren Klättring i Colorado? Sportklättring 5
andmarsjo Klättring över midsommar Sportklättring 2
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
klätterpojken klättring i leksand Sportklättring 3
cmh Klättring i Polen Sportklättring 1
jamo Billigaste internetbutiken för klättring? Sportklättring 54
ChrisX Klättring i norra spanien? Sportklättring 0
Tvmma Klättring Tasmanien Sportklättring 1
402285 Klättring i Portugal Sportklättring 0
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
Klättring under Lulekalaset Sportklättring 0
yo-nas Klättring/Klättergym i Barcelona med omnejd? Sportklättring 3
Majsi Klättring runt Florens Sportklättring 0
pirx klättring i norra tyskland? Sportklättring 4
TT Klättring i stockholms skärgård? Sportklättring 2
klätterpojken klättring sicilien Sportklättring 1
Kristian24 Klättring med barn Sportklättring 3
Baver Inomhus klättring i Trollhätte/Uddevalla/Vänersborg i Sportklättring 11
Jag kan inget om klättring Sportklättring 18
andreasroos Klättring Sundsvall Sportklättring 4
brascav Europa klättring? Sportklättring 9
JWA Klättring på Malta Sportklättring 4
Fettot Klättring i Montsant Sportklättring 3
ingen klättring för mig Sportklättring 3
klättring i göteborg Sportklättring 0
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
jessie Klättring på Sardinien Sportklättring 1
tallbarr Bulgarien klättring - finns den? Sportklättring 1
Skydivergirl Klättring när man är gravid? Sportklättring 6
rikard_wiberg_hotmail.com klättring - komma igång!!! Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.