Jiggar
Jag är mest hemma på abborre- och gäddfiske, men några gösar har det blivit. Och faktiskt inte bara som slump vid gäddfiske.
Om du nu inte envisas med att ta gösen på fluga, vilket säkert också går, så vill jag föreslå som första alternativ jiggar. Långa enkelstjärtade vita, eller gula, jiggar med grön eller röd skalle. Det finns en liten silverfärgad "propeller" som man kan fästa i jiggöglan, som en liten spinnare som går precis framför,ovan jiggen. Ser helt löjligt ut men fungerar. Även de mindre djupgående gröna bomberwobblerna fungerar.
Det klassiska fisket efter gös bedrivs djupt dagtid, och närmre ytan kvällstid. Urklassikern är ju dragrodd med silverblanka skeddrag sena varma kvällar/nätter. Antar att du vet att gösen är pelagisk. Den trivs bäst där det är lite varmare vatten och sämre siktdjup än vad det är i exempelvis ytterskärgården.
På kvällen/natten är en teori att du ska låta draget gå högt i ytan som siluett mot himlen om det är klart väder. Och lite djupare annars. Men det beror ju på hur bytesfisken rör sig. Det kan vara en slump, men jag har haft bäst gösfiske vid varmt och halvmulet väder, med de vita jiggarna. Och en gammal vän som mest fiskar gös talar sig jämt varm för jiggar.
[Ändrat av Raskesven 2003-06-17 kl 22:23]