Glömskt Windows

När jag ansluter min Garmin 60 CSx till datorn så händer det emellanåt att Windows XP anser sig ha hittat ny hårdvara som måste installeras innan jag kan använda den, trots att jag har haft den ansluten många gånger tidigare. Är det någon som har någon idé om vad detta beror på eller ännu bättre hur man kan få Windows att komma ihåg vilken hårdvara det har drivrutiner till.
 
Detta brukar hända i Windows om man ansluter USB-utrustning till en USB-port som den inte varit ansluten till tidigare. Ansluter du utrustningen till en USB-port som den varit ansluten till tidigare, så installeras den inte.
/Leif
 
Jupp. Det är en ganska trolig orsak. Råkade ut för detta med en skrivare. Var tvungen att installera den på varenda USB-port för att "användaren" inte skulle ta fel port och stå där som ett fån när han ville skriva ut.

Om du använder samma USB-port så är är det ett märkligt fenomen. Använder du servicepacj 1 eller 2 till dintt Windows XP? I princip skulle det kunna vara något hårdvarufel som orsakar detta fenomen, typ att något chipset krånglar.
 
Jo tack, det har jag märkt, men i det här fallet är det en bärbar PC som bara har två USB-portar, så om det bara vore det så skulle jag inte behöva installera drivrutinerna mer än två gånger. Det verkar snarare som Windows avinstallerar drivrutinerna om de inte har använts under en viss tid.
 
Det verkar lite långsökt att den skulle avinstallera drivarna mellan varven. Jag har aldrig hört talas om något sånt. Har du kollat om det finns någon uppdaterad drivrutin till GPS:en? ´Nu förväntar jag mig inte att alla har datorer ståendes till höger och vänster, men kan du testa att installera den på en anna dator och se om det blir samma problem där?
 

avslutad210712

Gäst
Brukar råka ut för samma sak (och med tanke på mitt yrke kanske jag skulle söka reda på orsaken men skomakarens barn har ju sämsta skorna som är väl känt) men eftersom att drivrutinerna finns på datorn och att de installeras automagiskt med några musklickningar så har jag aldrig orkat bry mig om varför det händer.
 
Brukar råka ut för samma sak (och med tanke på mitt yrke kanske jag skulle söka reda på orsaken men skomakarens barn har ju sämsta skorna som är väl känt) men eftersom att drivrutinerna finns på datorn och att de installeras automagiskt med några musklickningar så har jag aldrig orkat bry mig om varför det händer.
Nej, ni som vet hur programmen är gjorda förväntar er väl inte att de ska fungera ordentligt.:) Det är bara vi amatörer som har sådana orimliga förväntningar.

Jag har faktiskt en stationär PC som jag inte använder så mycket och där det är länge sedan jag hade GPS:en ansluten. Jag provade med den och det var inga problem. Den kom ihåg att den hade drivrutiner. En skillnad mellan maskinerna är att den stationära har svensk XP Pro medan den bärbara har engelsk XP Pro.
 
Ny hårdvara hittas även på min dator med jämna mellanrum när jag kopplar in Garmin GPS. Det sker ganska sällan, en gång i månaden kanske, att jag ansluter den till datorn.

Jag har en sladd som sitter i en USB-port och där kopplar jag in alla tillfälliga prylar som kameror och GPS med mera.

Uppdaterat XP Pro.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.