Funäsdalen, debutvandring

Hej allihop!
Blev medlem på detta forum eftersom jag och min pojkvän planerar våran första vandring (för mig i vuxen ålder).
När jag var ung vandrade min pappa en del, både i Funäsdalen och Sarek. Dock var jag för ung för att följa med på de längre turerna, så jag, mamma, farmor och lillebror blev kvar i fjällstuga under tiden pappa, farfar och storasystrarna fortsatte sina turer.

Pappa tipsade oss om Funäsdalen, Kesudalen och som avslutning att bestiga Helags.
Är detta en mördar-tur att ta som första vandring?

Planerna är att åka nästa sommar, vi har hört att augusti är rätt bra, då myggen minskat något då, och snön smält bort. Stämmer det?

Tanken är att vi ska ha 1 vecka på oss, med tid för några dagar till om det skulle behövas. Så på vår 4 veckors semester kommer vi åka under vecka 2, med de nästkommande 2 veckorna olpanerade.
Klarar man denna tur på en vecka, eller blir det tight?

Vad är de vanligaste nybörjarfelen man gör? Skulle gärna ta emot tips för att undvika dessa.
Vi planerar att börja med hårdträning under slutet av vintern, början på våren (med ryggsäck och de skor vi ska gå i), innan dess blir det ju självklara långpromenader med hunden.

På tal om hunden, så ska hon också hänga med. Är det någon som vandrat med hund tidigare? Det är en mellanstor ras, som är mycket uthållig, så jag tvivlar inte på att hon orkar.. men jag undrar lite hur det funkar rent praktiskt. Tanken är att hon själv kommer få bära stora delar av sin mat. Räknade ut att vi kommer behöva ha med ca 4-5 kg mat, så hon får ju bära minst 3 av dom. Hon har en riktigt bra ryggsäck i dagsläget, men jag tror den kommer behöva modifieras, så vi får större utrymme i den. Tips på det, någon? :)

Många frågor blir det, men jag börjar med dessa!

Tacksam för svar, idéer, tips, tankar, råd och ev. avrådan ;)

Mvh
Paula.
 
Hej, mitt tips är att ni ger er ut på en vandring eller fler redan den här säsongen, kanske med vänner eller så under en långhelg typ. Det finns ju vandringsleder nationalparker och så även i närheten av där ni bor.

Mvh
Marcus
 
Tack för tipset.
Planerna ligger att börja med lite långturer under våren, först be nån släppa av oss vid Härskogen och ta Skatåsleden hem, sedan ta några helgturer på Bohusleden eller liknande.
 
Vikten av att packa lätt kan inte nog understrykas.
Börja med flyttlådan med dm rutor inne i sig så att volymen på packningen lätt kan avläsas.
Väg alla tänkbara prylar och kläder etc på gramnoggrann köksvåg, skriv ut ett excelark med pryttlarna och kläderna i bruksgrupper och gramvikten.
Efter varje tur dags som längre utvärdera packningen.
Lätt är rätt!
Norge är nära för er på västkusten.
Åk i år!
go tur
 
Pappa tipsade oss om Funäsdalen, Kesudalen och som avslutning att bestiga Helags.
Är detta en mördar-tur att ta som första vandring?

Hej Paula. jag tycker du ska titta på en karta först av allt. Funäsdalen ligger vandringsmässigt en bra biot från kesudalen och Helags, kan det vara Ljungdalen han menade?
Bilen ställer du vid Kläppen (massor av info i forumet). sen har du en dagstur till Helags fjällstation, och där är det dagstur upp på toppen och en dagstur tillbaka.
Sökord: Kesudalen, Helags, Kläppen.
 
Vikten av att packa lätt kan inte nog understrykas.
Börja med flyttlådan med dm rutor inne i sig så att volymen på packningen lätt kan avläsas.
Väg alla tänkbara prylar och kläder etc på gramnoggrann köksvåg, skriv ut ett excelark med pryttlarna och kläderna i bruksgrupper och gramvikten.
Efter varje tur dags som längre utvärdera packningen.
Lätt är rätt!
Norge är nära för er på västkusten.
Åk i år!
go tur

Tack! Det är nåt jag inte tänkte på, att väga allt för sig. Jag tänkte bara väga totalvikten. :)
Norge hade jag gärna vandrat i, men hundrasen jag har är förbjuden där så det får bli om sisådär 10-15 år när hon gått vidare.
 
Hej Paula. jag tycker du ska titta på en karta först av allt. Funäsdalen ligger vandringsmässigt en bra biot från kesudalen och Helags, kan det vara Ljungdalen han menade?
Bilen ställer du vid Kläppen (massor av info i forumet). sen har du en dagstur till Helags fjällstation, och där är det dagstur upp på toppen och en dagstur tillbaka.
Sökord: Kesudalen, Helags, Kläppen.

Oj! Det låter som om jag har missuppfattat detta helt och hållet. Tack för den infon.
Jag ska absolut kolla upp vilken väg det egentligen är tänkt att vi ska gå! Tur att vi inte åkte på en spontan-tripp då som vi var lite sugna på ett tag ;) Hade ju inte slutat väl :)
 
Tycker det låter som en mycket trevlig tur:) Kanske då med start i Ljungdalen, som tidigare nämnts.

Att gå med hund är inga problem men jag skulle nog låta henne bära något annat än sin egen mat. Det är viktigt att väskan hon bär packas lika tung på båda sidor och detta är lättare om hon t.ex. bär saker som lite av era ombyteskläder eller något annat som håller samma vikt hela vandringen. Gå också en del kortare turer med packad väska på hunden så ser ni snabbt om denna sitter bra eller om det är något som behöver justeras. Är hunden i bra form och har vana att bära klövjeväska så kan den bära upp till en tredjedel av sin kroppsvikt men inte mer än så.

Sen kan det nog vara svårt att modifiera en klövjeväska själv då det är mycket viktigt att det inte leder till att den skaver eller sitter dåligt pga packningen. Märker man att man behöver en större väska så kommer det att gälla vid alla framtida turer och då skulle jag nog lägga pengar på att köpa en riktigt välsydd och rymlig väska.
 
Hej Paula. jag tycker du ska titta på en karta först av allt. Funäsdalen ligger vandringsmässigt en bra biot från kesudalen och Helags, kan det vara Ljungdalen han menade?
Bilen ställer du vid Kläppen (massor av info i forumet). sen har du en dagstur till Helags fjällstation, och där är det dagstur upp på toppen och en dagstur tillbaka.
Sökord: Kesudalen, Helags, Kläppen.

Man kan gå till Helags fjällstation och gå upp på Helags samma dag dock. Det gjorde jag för 2 år sedan, vilket gick bra.
 
Tycker det låter som en mycket trevlig tur:) Kanske då med start i Ljungdalen, som tidigare nämnts.

Att gå med hund är inga problem men jag skulle nog låta henne bära något annat än sin egen mat. Det är viktigt att väskan hon bär packas lika tung på båda sidor och detta är lättare om hon t.ex. bär saker som lite av era ombyteskläder eller något annat som håller samma vikt hela vandringen. Gå också en del kortare turer med packad väska på hunden så ser ni snabbt om denna sitter bra eller om det är något som behöver justeras. Är hunden i bra form och har vana att bära klövjeväska så kan den bära upp till en tredjedel av sin kroppsvikt men inte mer än så.

Sen kan det nog vara svårt att modifiera en klövjeväska själv då det är mycket viktigt att det inte leder till att den skaver eller sitter dåligt pga packningen. Märker man att man behöver en större väska så kommer det att gälla vid alla framtida turer och då skulle jag nog lägga pengar på att köpa en riktigt välsydd och rymlig väska.

Tack för utförlig info om att vandra med hund! Det har du rätt i, kanske smartare att låta henne bära något som är jämnare i vikten hela tiden.
Jag har en bra klöjveväska i dagsläget som är mycket tålig och som sitter otroligt bra. (Av märket Ruffwear om du känner igen det?) Dock var jag tveksam på storleken på facken när jag tänkte att hon skulle bära torrfoder, men med annan packning kan det nog gå bättre.
Vi tränar med klöjve i dagsläget, dock sporadiskt, men när vi (matte och husse) ska ut och träna upp oss så kommer ju hon självklart få följa med. Känner jag mig själv rätt så kommer jag vara mer noga med att hon är i form än jag själv, eftersom hon inte kan berätta när hon blir trött eller ev. får ont. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.