Vandra i Funäsdalen / Ramundberget

Jag har tre veckor semester fr o m idag och det rycker i bergsvandrartarmen! Men ska till Skottland i september på en längre bergsvandringssemester så sommaren får bli billig på hemmaplan. Jag har hittat Härjedalingen som tar mig till Funäsdalen för under tusenlappen. Men sen då?

Jag är en van bergsvandrare, men en novis vad gäller svenska fjällvärlden. Jag hade tänkt vara ute 3-4 dagar (förutom resedagar) och hade tänkt tälta uppe på fjället och varva toppar med lite flackare. (Fast det verkar som att topparna bara är ca 300 m i området, eftersom man startar på hög höjd. Stämmer det? I så fall kan jag ju göra fler toppar...)

Jag har kollat runt en del och har nu några frågor:
1) Bussen går bara till Funäsdalen. Verkar som att vidderna och topparna nås bäst från Ramundberget, stämmer det?
2) Busstaxin mellan Funäsdalen och Ramundberget går/kommer samma minut som bussen kommer/går - väntar de in varandra vid försening?
3) Om inte, finns det några fjälltoppar man kan nå från Funäsdalen? Funäsdalsberget är en nödlösning förvisso, men finns det mer vilda områden?
4) Är det över huvud taget möjligt att nå Helags härifrån?
5) Har funnit en del tur-tips, men har någon något fler tips, gärna med en övernattning eller två innan man kommer tillbaka till Ramundberget/Funäsdalen?
6) När man väl kommer upp på fjället, hur är det med mygg den här tiden? (Jag har ju stift och huvudnät med, men är de ändå överjävliga eller är de sällsynta på den höjden?)

Sist men inte minst: finns det i Sverige någon hemsida som visar fjällväder i olika områden? Så man kan förbereda typ två dagar framåt.

Tacksam för all hjälp!
 
1) Bussen går bara till Funäsdalen. Verkar som att vidderna och topparna nås bäst från Ramundberget, stämmer det?

Ja det stämmer själva Funäs är en bit från vidderna och topparna.

2) Busstaxin mellan Funäsdalen och Ramundberget går/kommer samma minut som bussen kommer/går - väntar de in varandra vid försening?

Busstaxin hör ihop med bussen och det kommer bara en buss åt gången så den väntar.

3) Om inte, finns det några fjälltoppar man kan nå från Funäsdalen? Funäsdalsberget är en nödlösning förvisso, men finns det mer vilda områden?

Du kan via Funäsdalsberget ta dig upp mot Skarvarna och därifrån vidare mot Ramundberget eller Norge.

4) Är det över huvud taget möjligt att nå Helags härifrån?

Helt klart, räkna med att det tar mellan 2 och 3 dagar beroende på hur långt du går per dag (om du utgår från Ramundberget går du från Funäs så blir det 2 mil extra)

5) Har funnit en del tur-tips, men har någon något fler tips, gärna med en övernattning eller två innan man kommer tillbaka till Ramundberget/Funäsdalen?

Jag tycker väldigt mycket om att bestiga Skarsfjället via Klinken på uppvägen och via Gröndalen på nervägen. Då blir det en övernattning. Den turen går att förlänga om man går via Helags på uppvägen, då blir det cirka 3 övernattningar.

6) När man väl kommer upp på fjället, hur är det med mygg den här tiden? (Jag har ju stift och huvudnät med, men är de ändå överjävliga eller är de sällsynta på den höjden?)

Det finns i princip inga mygg ovanför trädgränsen.

MVH Felix
 
Gratis i alla fall.

Sommartid så antar jag att det är avgiftsfritt att vandra i Funäsdalsfjällen, även utmed markerade leder.
 
Tackar allra ödmjukast för alla bra svar! Nu har jag köpt en karta också (och inser att jag mitt pucko får ju svar på en del där, som avståndet till Helags...). Måste erkänna att när Norge ligger så nära så lockar ju rena tanken på att kliva över gränsen. :) Haftorsstöten lockar lite speciellt bara för att toppen verkar ligga mitt på landsgränsen! (jag vet, jag är lite fånig, men...)

Vinterlek låter ju buskul... Hade iofs räknat med att behöva ta med vantar och mössa, men långkalsongerna hade jag förstås hoppas slippa. ;) Tack för informationen, ska tänka på det när jag packar.

Ser att det finns renstängsel och rengärden lite här och var, bl a runt Mittåkläppen. Hur är det, får man kliva över stängslen om inhängnadena är tomma på ren? Finns... vet inte vad de heter på svenska, "stiles" på engelska, såna där stegar över stängslen?
 
Renstängsel

Ljusnestöten är ett av gränsrösena mot norge och det är fint att bestiga.

Renstänglena brukar inte vara några problem det brukar finnas antingen stegar eller grindar. Jag har aldrig brytt mig om det finns ren i avgränsning med tanke på att renarna oftast springer fritt över fjällen på somrarna och bara samlas när de ska skjutas av.

MVH Felix

Edit Ljusnestöten och Haftorsstöten är samma sak
 
Då ska vi se vad minnet säger... Det var en del år sedan jag vandrade där.

Från Ramundberget har du en fin dagstur om du går mot Röstvålen och så upp på Mittåkläppen med härlig utsikt. Fortsätt ner mot våffelstugan i Djupdalsvallen och så längs stigen förbi gruvorna ner till Ramundberget igen.

Du kan även gå från Bruksvallarna (från Rockvallen) västerut mot Skenören, skråa upp till Skenörsfjällets topp (Skenören ska uttydas Ingeniören). Härlig vy uppifrån mot sjön. Därefter ner mot Svalåtjärn och över Svalåkläppen fram till Kariknallarnas våffelstuga och så brant nerför grusvägen till Bruksvallarna igen.

Skarsfjället är också fint men det är sina modiga 17 km i anmarsch från Ramundberget. Nedstigningen från Skarsfjället i dalen ner mot sjön Serviesgealta är riktigt härlig.

Bild här:
skars2.jpg


Vi tar en bild till från Skarsfjällets östsida mot topp 1488 på Skilhtjåelkie.

skars0.jpg


Lycka till!
 
Mmm! Härliga bilder! Nu ska vi bara vänta på l-i-t-e torrare väder... fast ska man tro yr.no (Skarsfjället) så verkar det inte komma under min semester. :( Grr. Alltså, nån dag med regn gör mig inget, men 4 dagar i rad med regn, i tält där grejerna inte hinner torka under natten. Nja, så nipprig är jag inte längre. ;)

Allt klart för Jämtland dock! Ser fram emot att utforska det!
 
Min näst vandring blir skarsfjällen, men kommer nog inte iväg i år. Men med dom här bilderna kommer jag nog lägga ett par dar till på att toppvandra även på den här sidan. Mycket man vill påkort tid...
/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyK Vandra från Funäsdalen till Åre Fjällvandring 4
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
Vandra mellan Grövelsjön och Funäsdalen Fjällvandring 0
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.