Fryst älgkött!!

har funderat på att ta med en bit fryst älgstek i ryggan och bara skära upp skivor (skava) när man skall äta, borde ju kunna hålla sig fräsch ganska många dagar. Älgkött är ju ett magert kött och låter man den vara inlindad i folie mm så tar det nått dygn innan den tinat helt. kan ju vara gott med älgskav, lite stekt lök och potatismos.......Någon som testat ??
 
Skulle nog rekommendera

att du torkar i knöl eller portionsbitar. Vid vilken årstid hade du tänkt dig bruka den frysta biten?
Montezumas hämd brukar drabba alla.....
//J
 
Tjälknöl håller länge

Man behöver inte torka tjälknölen. Den håller åtminstone upp till en vecka om man hanterar den klokt och beroende på utetemperatur.

I Sarek har jag bytt till mig korv av tyskar med mycket god kurs så man kan faktiskt se det som lättpackarmat.

/Tommy
 
Håller med Tommy. Tjälknöl är ett bra alternativ. När den tinat helt (om den är frusen från början) ser man bara till att utnyttja små vattendrag som kylskåp när du pausar. Håller minst en vecka.
Fast... sen måste man ju komma ihåg att plocka upp den ut vattnet igen när man lämnar platsen...

HåkanF
 
har funderat på att ta med en bit fryst älgstek i ryggan och bara skära upp skivor (skava) när man skall äta, borde ju kunna hålla sig fräsch ganska många dagar. Älgkött är ju ett magert kött och låter man den vara inlindad i folie mm så tar det nått dygn innan den tinat helt.
Förruttnelseprocessen börjar långt innan köttet tinat helt. Första dagen kan du använda det även om det är varmt väder. Om det är kylskåpstemperatur ute är det troligen okej ytterligare en dag.

Det är bättre att torka köttet eller göra en tjälknöl som föreslagits, så håller det hela vandringen om det är kylskåpstemperatur ute, och några dagar även om det är varmare.
 
OK, då skall jag inte testa

men någon egen variant. Det blir tjälknöl....... Inte kul åka på nått otrevligt i magen.
 
Jag har ätit renkött som började som fryst. Jag var då stillavarande och hade tillgång till jordkällare där det var kylskåpskallt. Köttet tinade sakta, men jag åt det varje dag i en vecka och det gick fint. Det var fruset inuti länge. Jag skar runt om, så att jag alltid tog av de nytinade bitarna. Det var dock en stor bit, större än vad jag hade velat bära... (En mindre tinar ju fortare.)

Men lyxigt gott var det, renskav till både lunch och middag! (Dessutom bra fiskevatten så det blev röding till frukost...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.