Fruktat ont i händerna....

Har med långsamma steg försökt ta mig in i den klättrande världen, men då jag står relativt stabilt på backen med mina 95pannor tycker jag det gör ruskigt ont i händerna så fort man ska ta sig uppåt.

Hur gör ni för att härda händerna? Eller använder ni er utav handskar av något slag...

Kanske ska ta mig en diet ;)
 
Det beror på vilken typ av smärta du känner. Det kan vara lederna, då känns det i fingrarna/händerna. Detta är något som tar mycket lång tid att träna upp (jag hörde 5-7 år någonstans). En Mjuk boll (typ stressboll) eller vissa speciella hand- och fingerträningsredskap finns i klätterbutiker (har för mig att Addnature har iaf). Tipset är väl att ta det lugnt med små grepp och fokusera på teknik i kombination med större grepp. Det andra är slitage på huden vilket går fortare att härda men gör ont i början.
 
Är inte lederna i sig. Eller jo, delvis. Känner att jag saknar en hel del i greppstyrkeväg i just fingrarna. Min träning de senaste åren har mestdels bestått i att lyfta skrot därav min tragiskta vikt i detta sammanhang.

Största problemet är just huden. Känns om man sliter bort allt som finns.
[Ändrat av Karelin 2007-03-17 kl 17:10]
 
Klättra lugnt så löser det sig, även om jag liksom många andra här på Utsidan vet hur svårt det kan vara att hålla sig ifrån väggarna...
 
Bit i hop!!
det blir bättre när du har klättrat ett tag och huden blivit tjockare. det går ganska snabbt om du klättrar ganska ofta.
 
passa dig dock för att klättra för hårt på små grepp sliter grymt på senorna som inte hinner bli starka i takt med musklerna.
 
Ingen större risk. Är inte riktigt i form för det hursomhelst :p Men men... det är bara å härda på då... =)
 
Det är bara att kötta tills du inte kan fortsätta och sen gör du likadant imon...Tillslut kan du kanske köra mer än en dag i Kjuge om du skulle åka dit :D
 
Håll händerna mjuka

Jag hade själv problem med detta i början och det var många pass som avslutade tidigare för att skinnet helt enkelt lossnade. Hade också som tanke att "det kanske blir bättre när huden blivit lite tjockare", men det var precis tvärtom. När huden blir hård så är den inte så följsam utan lossnar istället i stora flappar.

Nuförtiden så smörjer jag händerna dagligen och ser till att fila bort alla förhårdnader med en nagelfil från apoteket. Genom att hålla händerna mjuka så har livslängden på väggen ökat dramatiskt och det var längesedan jag hade några större sår.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.