Ont i fingrarna!!

Hejsan allihopa.

Jag har kollat lite efter tips för att motverka detta och få såren att läka snabbare för att kunna klättra mer !!
Detta är väl främst ett problem på klätter resa när man inte vill vila men greppen är onda
Jag har bland annat hittat tips om läkarsprit, undvika att handdiska m.m
( http://www.sweclimb.com/viewtopic.php?t=37 )

Är det någon som har några fler tips?

Man vill ju inte sluta prestera pga klen hud
 
Tejpa!

Du verkar lida av så kallade frökenfingrar eller tangentbordsfingrar. Har samma problem speciellt vid inomhusklättring.

Lösningen kan heta idrottstejp!

Man river av en remsa ca 1 cm bred och ca 15 cm lång.

Hur man lindar är en smula knöligt att beskriva i text men jag ska försöka. Ta en titt på ett pekfinger. Delen mellan knogen och första leden är där man börjar.

- Linda tejpen ett varv runt den delen (inte leden)
- "Snedda" tejpen på insidan av fingret till fingrets mellersta del. Se till att hålla fingret lite böjt.
- Linda ett varv här också
- "Snedda" tillbaka så du korsar den första "snedden"
- Fäst med ett varv runt delen av fingret där du började.

Resultatet bör bli följande:
Sett uppifrån: Fingret ser ut att vara lindat på två ställen
Sett underifrån: Tejpen korsas mitt under första fingerleden

Upprepa på de fingrar som brukar ta stryk.

Lycka till!
 
Jag har kommit på alla frazzars hemlighet!

Efter forskningstudier i fontan så utvecklades en brygd bestående av olivolja(xtra virgin!) och vitlök som appliceras på, av klättring ömmande fingertopp.

Steg 2 i denna process är att okynnes vräka i sig omåttliga mängder av baguetter och schysst rödtjut. Kompletera denna vidriga kost med ost som luktar klättersko och du skola bli helad!!
 
Sprit är nog inget att rekommendera.. inte på huden i alla fall och det är ju synd att spilla ut den på det sättet! :) Smörj in händerna med mjukgörande kräm typ helosan, apotekets handkräm eller liknande. Efter hand kommer du bygga på hudlagren så den motstår nötning bättre.

/David
 
Nej tejpa inte, då kommer du aldrig att tåla något.
Jag hade grymma problem de första åren då jag bara kunde klättra några timmar per dag för att det gjorde för ont. Nu efter ett par säsonger på kjugekull och annan "hård"klättring har jag inga som helst problem med smärta i huden eller fingrarna. Stenhuden kommer med tiden. Det finns inga genvägar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.