Frukt och svamptork

Jag undrar om det är någon som vet var man kan få tag på en frukt- och svamp tork. Jag har varit runt och letat lite men har inte hittat någon.
/Tony
 
enkelt och bra

En svamptork behöver ju bara bestå av en ram med ett finmaskigt nät. Placera den över en värmekälla tex en kupéfläkt. Jag har min torkannordning över vedspisen, men det är väl få förunnat att ha sådan lyx...
 
Behöver inte vara avancerade funktioner för att kostar 650 spänn, inte om man räknar med ALLT material. Kupevärmaren kostar t.ex. en slant om man kör med en sån som visas här på Utsidan. På vintern har jag min kupevärmare i bilen och skulle ju inte vilka släpa den mellan bilen och torken hela tiden. En termostat är väldigt trevligt att ha och de kostar tyvärr en slant också. Sen kan det vara bra med en extra fläkt inuti för att få cirkulation på luften (istället för bara flöde rakt igenom). Det sparar energi och ger effektivare torkning.

/Peter (som inte byggt nån tork ännu eftersom han inte hittat en tillräckligt billig termostat som klarar 30-70 grader)
 
Ja, då ska vi se...

Värmefläkt: 300kr (kupevärmare väsnas nått infernaliskt, så en värmefläkt får det bli)

12 mm spånskiva ca 100 kr att knåpa ihop skåpet av samt till torkramarna (torkollorna) och myggnät ytterligare 100 kr.

Gångjärn och hasp till dörren + spik ca 100 pix.

Ska vi räkna timkostnad för arbetet? Nä, trodde väl det.

Sen kan man ju måla lite blommor och annat på skåpet så det blir fint ;-)

/Urban.
 
Enkla träramar

Själv gjorde jag fyra enkla träramar med ett plastnät. Dessa är anpassade i storlek för att passa i min ugn ocg kan staplas så att det blir en luftspalt mellan varje torkolla. Om man har en varmluftsugn är saken biff annars går det nästan lika bra med en vanlig. Gaffel i luckan bara.

Oftast behövs ingen ytterligare värme än rumstemperatur när det gäller grönsaker och svamp. Äpplen, päron, jordgubbar och frukt/grönt med högre vatteninnehåll får en skjuts i ugnen så att de får en torr yta som mögel inte fastnar på. Oftast torkar jag på sommaren och då hjälper solen till.

Total kostnad 50 kr eftersom trät var spillbitar.

Anders Villumsen
 
Man kan också använda sin bastu om man nu har en sådan; termostat brukar finnas liksom utrymme...
Fungerar förmodligen bäst för frukt och slikt som kärnas ur (skivas sedan och träs på snören, vilka hänges upp). Torkkapaciteten kan på detta sätt bli tämligen hög.

En bastu är inte ett endimensionellt medel för njutning!

//B
-och till er som liksom jag (för tillfället) saknar bastu kan jag bara säga: stackars!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.