Fotvård före/under långvandring?

Hej,

Inför stundande vandringssäsong, då jag planerar några halvlånga vandringar (10-15 mil), funderar jag på om/hur jag bör sköta om mina fötter.

Jag har ALDRIG (låtit) fila förhårdnader, smörjt in eller masserat fötterna. Men i många bloggar/hemsidor/etc. så beskrivs hur viktigt det är att sköta om sina fötter för att de/man ska må bra under en (lång-)vandring.
Utan att ha försökt få någon statistik i frågan så har jag en känsla av att majoriteten av sådana inlägg är skrivna av kvinnor, som ju generellt sett sköter om sig själva bättre än män.

Eftersom jag har en känsla av att "har det funkat hittills så ska jag inte nu börja med att i onödan klema bort dem", vore jag väldigt tacksam för synpunkter om vad man faktiskt borde göra före och under en långvandring för att fötterna ska fungera bra/optimalt.

Jag är särskilt intresserad av vad ni män anser bör/måste göras beträffande fotvård, eftersom kvinnor som sagt generellt sett tar hand om sig bättre än vad vi män gör.

PS. Jag vet, delvis av bitter erfarenhet, att det är viktigt att klippa tånaglarna, men min fråga gäller huvudsakligen hudvården.
 
Okej, jag är visseligen kvinna men jag har aldrig gjort mer än klippa naglarna och det har fungerat alldeles utmärkt under 3-4veckor dagligen i kängor under längre vandringar... Men så mår mina fötter bra i vilket klimat och slitage som helst verkar det som. Har man problem dagligdags så kanske man behöver ta hand om dem lite extra när de sliter hårt...
 
Att gå långt är en väldig skillnad mot att gå 10-17km per dag. Har man 30km/d eller mer blir det dubbelt så många steg som den längsta 17 km dagen.
Det betyder våtare strumpor och mycket mera bromsvärme i dina skor.

Ju mjukare och gosigare fötterna är, ju mindre bekymmer, skinnet skall kunna röra sig och byt strumpor/sockar och innersulor vid längre raster. Ju torrare du kan hålla fötterna ju längre håller skinnet.

Lufta fötterna under matrasterna. Tvätta dem dagligen.

Hoppas du slipper problem.

go tur
 
Jag kan tipsa om boken Fixing your feet, jag fick hem den igår och den verkar innehålla väldigt mycket nyttig information om det här ämnet. Lite obehaglig läsning dock på grund av många skräckbilder på sönderkörda fötter!
 
Jag är fostrad i att ha torra fötter, byta strumpor vid lunch och middag, byta sulor, köra med dubbla strumpor i kängorna.
Men jag har även sprungit flera tävlingar i fjällterräng, med och utan övernattning i konstant blöta skor/fötter. Många mil på ett dygn, tusentals höjdmeter, snöfält, skravel, lera. Utan skavsår. Flera tävlingar utan att ha tejpat fötterna före. Klart fötterna blir uppblötta men inga skav. Märkligt.

Massor med år har jag tejpat hälarna innan fjällturer men numera nästan aldrig. Filar aldrig eller smörjer. Klipper naglar gör jag.
 
If it ain't broke, don't fix it

Jag tror inte du blir så mycket klokare av att höra hur andra gör. Alla fötter är olika. Har du haft något specifikt problem, så får du i bästa fall mer användbara tips, om du beskriver vad det handlat om. Men har ditt sätt funkat för dig, så finns det väl ingen anledning att ändra på något.
 
Somliga har fötter av stål, grattis till dem.

De som går sönder sina fötter med blodiga hål i sulan och ovanpå stortån kan inte gå riktigt i veckor.

Envar får göra sina val men jag gör mina och tvärfilar naglarna samt tar bort hårdheter och sen jag började med att byta strumpor, sockar och innersulor samt vårda fötterna dagligen har de inte gått sönder för mig.

Har stött på fredjiga vandrare som bett om lite hjälp mitt inne i bergsområden, deras fötter såg ut som köttfärs några gången. Det önskar jag ingen här.

go tur
 
Väl inkörda skor och strumpbyten kommer man långt på, lägg även till 1-2 tvåltvättar per dag så är problemet borta snabbare än en avlöning...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.