Förvaring ömtålig fotoutrustning

Dragkedjan på Dryzone är ingen lek, speciellt inte med kalla fingrar.

Jag har kört med B&W outdoor cases under några år och är grymt nöjd, skrev om dem i tidningen Fiskefeber förra året. Har testat dem i bland annat 4 meters vågor i Norge och i -20 grader här i Sverige.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Typ61orange

Det var en grym väska! Den hade jag föredragit framför min Dryzone. Men dragkedjan har jag inte haft problem med, bara den smörjs regelbundet så är det inga problem. Men B&W väskan verkar ett strå vassare. Kan möjligen vara lite svår att få ner i en kajak. Men det finns kanske olika storlekar. Utförandet är kanon!

mvh thomas
 
Vattentäta väskor

Dom flesta så kallade vattentäta väskor är leksaker och knappast vattentäta. Något som man lätt kan konstatera om man som jag har provningsbad för professionella dykardräkter

Dom som rullas ihop läcker nästan alltid lite, vilket inte har betydelse när det är en säck kläder, men värre med dyr kamerautrustning.

Vattentäta boxar av olika slag av hård plast är förhållandevis tunga och otympliga och svåra att stuva, men ger bra SKYDD.

Min egen väska är försedd med dragkedja som enbart den kostar 1000 kr och är av het annan kvalitet än normalt på kameraväskor.

Men det finns lösningar för alla områden och en av mina dräktleverantörer har följande i sitt sortiment, något jag naturligtvis hade tittat på när jag gjorde min egen

Prislapp på färdiga är 10-25.000 vilket kan vara bra investering för professionellt bruk
http://protective.ansell.com/en/Products/Viking/Bags/
 
Dom flesta så kallade vattentäta väskor är leksaker och knappast vattentäta. Något som man lätt kan konstatera om man som jag har provningsbad för professionella dykardräkter

Dom som rullas ihop läcker nästan alltid lite, vilket inte har betydelse när det är en säck kläder, men värre med dyr kamerautrustning.

Vattentäta boxar av olika slag av hård plast är förhållandevis tunga och otympliga och svåra att stuva, men ger bra SKYDD.

Min egen väska är försedd med dragkedja som enbart den kostar 1000 kr och är av het annan kvalitet än normalt på kameraväskor.

Men det finns lösningar för alla områden och en av mina dräktleverantörer har följande i sitt sortiment, något jag naturligtvis hade tittat på när jag gjorde min egen

Prislapp på färdiga är 10-25.000 vilket kan vara bra investering för professionellt bruk
http://protective.ansell.com/en/Products/Viking/Bags/

Lowepro Dryzone 200 är tillverkad som en torrdräkt och har en riktig vattentät dragkedja. Förmodligen ligger mycket av priset i dragkedjan. Jag oroar mig inte det minsta för att få in något vatten i den. Sk vattentäta säckar med rullstängning är precis som du säger inte vattentäta. Minsta vattentryck utifrån tar sig igenom rulltätningen. Det går däremot inte så fort. Resten av säcken är hyfsat tät om den är utan skador.

Däremot är ju inte Dryzoneväskan avsedd att dyka med.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.