Förvaring av stripbygge?

Har snart byggt klart en kort fiskekajak i trä, glasfiber, epoxy. Denna kommer jag att förvara i boden bakom huset. Min fråga som jag nu har är om det är någon av er som har erfarenhet av att förvara kajaker byggda enl stripmetoden utomhus? Detta för att jag kommer att vilja bygga en längre variant, men jag har ingenstans mer än gräsmattan i så fall att förvara den på. Presenning eller något tak går ju att ordna, men är det risk att den tar skada annars?
 
Luftigt, i skydd för solen och alltför mycket värme samt torrt.
Om du har luckor så lämna dom öppna. Andarna blir mycket sura om du stänger in dom.
Lägg gärna in en gammal dagstidning för fuktuppsugning.
Efter användning är det bra att torka av och ur kajaken. Träd, gräs och stenar, mossa och gamla löv, insekter som det varit fyllning i och ev. fågelskit ska torkas av så fort som möjligt. Det kan bli fläckar som är mycket svåra att få bort. Undvik svarta gummistroppar, gummit migrerar in i lack och epoxi och ger fula svarta märken.
Häng upp den under balkong eller uppe under altantak. Gör en ställning eller sätt upp rep under takutsprånget.

Richard Kohlström
 
tackar...

Tack Richard! Har tidigare varit inne på din hemsida, så jag vet att du har erfarenhet av träkajaker.
Hälsn Bertil
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.