Förvaring i carport

Tänkte slippa uppfinna hjulet...

Har en carport med 60cc takstolar. Skulle viljla ha en upphissningsanordning för våra kajaker. Enkel med trovärdig är målet.

Hur har ni andra gjort, vem har den ultimata lösningen. Inom kajaksporten finns många egna varianter, önskar gärna ta del av dem.

Tack på förhand
 
Block i taket

Linor framför och bakom sittbrunnen på kajaken. Ett par block så att linan ligger tredubbel under kajaken. Linan vidare via brytblock till långväggen där jag satt clamcleats samt har en extra säkring genom att slå ögla på linan runt en krok.

En hiss på vardera sidan för att få plats med två kajaker.

Detta är i mitt garage. I carport bör man nog ha någon slags låsanordning också.

Thure
 
Själv har jag just nu en kajak ofta hängande på följande sätt:

I takbjälkar har jag satt krokar (Biltema 86-173 tror jag).
I dessa har jag vanliga remmar (Biltema 34-270) hängande.

Om dessa remmar är utdragna till maxlängd så kan man hänga kajaken i dem på lagom höjd, och sen drar man bara åt dem så åker kajaken upp mot kroken.

Jag har dem sittande så att de kanske sitter 1 m från för- och akterspets. Knallar in i garaget så att fören hamnar i ena remmen, går sedan bakåt längs kajaken (med fören vilande i sin rem) och "hakar" på den aktre remmen. Därefter är de som sagt bara att spänna dem.

Kan i alla fall inte bli så mycket enklare.
 
Jag har gjort en enkel lösning i garagetaket som nog skulle fungera i en carport.

I taket har jag en öppen ögla av ett brett nylonband, som jag sticker upp/in fören i. När jag har fått den i rätt läge så stiger jag upp på en stol och lyfter upp aktern. Där har jag samma typ av band, men med två öglor, en på varje sida om kajaken samt en pinne att sticka igenon öglorna. Jag lyfter altså upp kajaken och sedan stoppar jag in pinnen genom öglorna och, tada, kajaken sitter uppe i taket, högt och väl undan för annat.

Jag har också funderat på en lösning med block men då har det varit med 5 block och en bom i varje ände av kajaken... En i taket, en på bommen, en till i taket, över på andra sidan, en i taket, en på bommen och sedan fästs linan i taket igen. Då får man en utväxling på 1-4 och då blir en kajak ganska lätt får jag för mig!
 
Varför krångla till det? Jag har samma anordning som Anders ovan, och det fungerar perfekt. Jag funderade också på block och taljor, men enkla krokar och vanliga lastband räcker enligt min mening. Om man har två krokar, en i fören och en i aktern, blir ju inte vikten mer än ca 15kg per sida, vilket inte ställer några speciella krav på krokar eller band.

Jag har monterat två krokar i vardera änden med drygt ca 50 cm avstånd för att göra det enkelt att lägga upp kajaken, på samma sätt som Anders ovan.
 
Man KAN ju krångla till det också...

Jag har ett kajakställage längs en vägg i garaget och för att enklast få in långa kajaker på det så har jag en skena i taket i vilken det också sitter en lastremsögla.

I princip kan jag parkera bilen med kajakfören i öglan.

Kliver sedan ur och spänner loss kajaken från biltaket, och med ett aktern i nävarna knallar jag sedan inåt och stäven följer skenan diagonalt in i garaget så att den så småningom hamnar vid rätt vägg och jag sedan bara viker inåt med akterna mot samma vägg så att jag lägger upp kajaken på ställaget...

Paddlar man kajaken var och varannan dag känns det dock som att det går snabbare med öglorna.
 
Olika varianter

beroende på olika behov.

Om man vill kunna mecka med kajaken kan det vara praktiskt att sänka ner kajaken längre.

Om man som jag ofta cyklar eller promenerar ned till vattnet med kajaken på en liten kanotvagn så är det praktiskt att kunna sänka ned kajaken till golvnivå.

Har man 35 kg Yoo-A-Kim i taket är det inte så dumt med utväxling.

Jag har ett betongtak i garaget och det är lite knepigt att borra i det och viss risk att ett fäste skall lossna. Jag brukar använda en extra säkerhet i för och akter med fasta linor med öglor sedan jag straffat upp kajakerna i taket.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-06-10 kl 17:27]
 
I taket har jag en öppen ögla av ett brett nylonband, som jag sticker upp/in fören i...
Den första med taljorna funkade men var besvärlig, ska testa din nästa helg...för nu väntar jobbet.

Taljorna funkade jättebra med var lite omständigt. Särskilt med två kajaker, det blev mycket lina...

Funderar på en lösning med rulle som sitter höj och sänkbar, kan det vara något? Är det någon som har testat och inte blivit nöjd?
[Ändrat av tuva99 2006-06-11 kl 22:41]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.