första vandringen?

tjena..helt ny på forumet..
har sökt runt här lite o hittade ingen nybörjar tråd som säger va man ska införskaffa när man vill ut i skogen en helg eller mindre eller mer..

mitt behov ligger väl i o få veta vad man behöver köpa för prylar om man hade tänkt göra lite små vandringar i vår,sommar och höst väder..o nu menar ja inte nära vintern..för de där me kyla tycker ja inte om så inga grader nära nollan helst..

vandringarna skulle väl vara typ från fyra när man slutar jobbet på fredan tills sönda kväll så man kan komma hem o lägga sej o gå till jobbet på måndan..så tre dagars vandring o två övernattningar..

de ja har kommit fram till att ja ska inskaffa i tältväg e iaf ett 2-mans tält..men ska de va stort eller litet?
och ja har köpt ett par rediga skor..

men sen skulle ja vilja ha en komplett lista på prylar som e vettiga o ha me sej..me hur man förvara vatten för tre dagars vandring o mat?
och allt annat som ja inte tänkt på..
tacksam för svar..
 
qvick; sa:
skogsvakt; sa:
försök låna ihop prylar. lättviktstält och ett trangia kommer man långt med.

vad för prylar ska ja försöka låna??
så ett sånt kök e o rekommendera då..vad för mat ska man tillaga i de då?

Jag tror han menar att du kan låna tält och kök.
Enklast att tillaga är väl frystorkat, finns olika leverantörer såsom Blå Band, Wildlife, REAL (dyrt men bra). På http://www.getout.se finns det ett bra utbyd till hyfsade priser.
Wildlife: http://www.getout.se/v2/sektion.asp?katid=458
REAL: http://www.getout.se/v2/sektion.asp?katid=456

Angående tält så har jag själv tittat på en modell som heter Bergans Kompakt 2 (det finns trådar om det och recension, sök på det) som verkar väldigt prisvärt och bra för enklare turer i skog och fjäll. På http://www.northstar.se tar dem 1995:- för det, ett mycket bra pris!

Trangiakök finns att köpa i princip på vilken frilufytsbutik som helst men jag hittade billiga modeller på http://www.friluftsvaror.se

Annars kan man ju också köpa begagnat, kolla Blocket och Tradera.
 
Du kan laga all mat som du kan laga på en spis!

Eftersom du tydligen mest vill göra helgturer behöver du kanske inte spendera 50 spänn per portion för frystorkad REAL turmat eller liknande, det kanske räcker med boilinbagris, knorrs spaghetteria eller pasta med torkade såser. KOm ihåg att vatten i maten väger, men som sagt, på en helgtur kan man kanske kosta på sig saker man inte skulle ta med sig på en längre tur. Det finns ganska mycket tips om hur man torkar mat (för att använda i friluftssammanhang) här på forumet och på internet i övrigt.

Vill du ha mer sammanfattade tips kan man du ju alltid kolla ditt lokala bibliotek.

Som någon annan resonerade, ett trangia kommer man långt med.

För att förvara vatten duger pet-flaskor utmärkt.
 
Så här tycker jag.. gör det så okomplicerat som möjligt för dig i början. Jag skulle tro att du redan nu har ganska mycket utrustning som du kan använda. Men till saker som du kanske inte har..

Tält: På många håll i landet finns fina leder med iordningställda vindskydd, t ex efter Skåneleden men även på andra håll i landet. Då behöver du inget tält. Det går finfint att sova i vindskydden. Om du vill tälta så tycker jag du kanske kan låna ett tält de första gångerna eller, om du vill, köpa ett hyfsat billigt tält. Du behöver absolut inte lägga ut tusentals kronor på ett tält för helgvandringar.

Sovsäck: Behöver du garanterat. Är du ekonomisk köper du en för nån hundring. Inte det lättaste eller varmaste/viktenhet men duger för helgbruk sommartid. Fritidsbutiken har en del billiga sovsäckar för några hundra.

Liggunderlag: Finns "överallt". Köp ett billgt för några tior.

Ryggsäck: 50l räcker gott. Du kanske redan har någon liggandes hemma? Du kommer inte bära några tunga bördor så det räcker med en mycket enkel.

Kläder: Regnkläder kanske du har redan? Underställ (undvik bomull). Kläder att gå i duger bra med nån fritidsbyxa eller träningsoverall el liknande. En tjocktröja/fleece är skönt att ta på sig när kvällen kyler. Mössa, tunna handskar, strumpor, sockar.. "Vanliga" kläder räcker långt. Man behöver inte handla goretex-kläder för tusentals kronor för att sticka ut en helg.. Inventera vad du redan har..

Skor: Kängor/Stövlar/Gympadojor.. ta vad du har och vad du trivs att gå i..

Kök: Trangia är en bra grund. Annars är gas väldigt smidigt.

Mat: Håller med föregående.. friluftsmat är rätt dyrt. För en helgvandring finns massa alternativ i den vanliga affären. Snabbmakaroner, pulverpastasåser, pulversoppor, krämer, välling m.m. m.m.. endast fantasin sätter gränser. På en helgvandring kan du t.o.m. lyxa till det med lite färskmat eller nån konserv. Eller varför inte en bit falukorv att grilla i glöden från elden på kvällen..

Vatten: Vanliga petflaskor är utmärkta att bära vatten i. Beroende på vattentillgång i området du ska vandra i får man sen avgöra hur mycket som behövs. På vissa ställen finns kranar eller brunnar, på andra finns vatten naturligt. Fråga folk som brukar vandra i området om vattentillgång och om det finns några "säkra" ställen att ta vatten från.

Det var några av min funderingar och tips..
 
Tack för alla svar..
detta kommer förhoppningsvis leda till att ja sover i skogen många gånger i sommar..
pet flaskor har jag..men dock så e de ingen som e skrivit hur många flaskor man ska fylla..
vet bara att när ja cyklar går de en massa vatten..men ja antar att de inte går så myke när man går..hur mykket brukar man räkna me per dag..om man säger att de inte finns vatten o tillgå..
ska inte lägga in fler dubbel inlägg..
 
qvick; sa:
hur mykket brukar man räkna me per dag..om man säger att de inte finns vatten o tillgå..
ska inte lägga in fler dubbel inlägg..

Beror lite på, men för att vara säker (så att man inte sitter där utan vatten och blir uttorkad och slö) så kan man väl säga att 2-3 liter vatten per dag (per person) och då är matlagning inräknat. Men sånt där är alltid individuellt. Diska och skölja ur saker gör man naturligtvis i någon sjö eller bäck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.