Första lite längre turen.

Hej, hej..
Jag hittade den här sidan alldeles nyligen.
Kul.. intressant läsning. :)

Jag har tidigare bara varit ute och gått
korta sträckor med en övernattning, men funderar
på att snart ta mig ut i skogen och vara ute i runt
en vecka. De gånger jag varit ute (5-6 gånger, ensam)
så har det inte varit mycket att tänka på, och jag
har inte varit mycket mer än 1 mil från stugan jag utgått från. Vilken mat som helst fungerar, och det har mest blivit lyxmat som någon köttbit. Om man ska vara ute och gå i en vecka kan det vara lite svårt att ta med sig och bara äta kött i en vecka.. Tips på mat
man kan ta med sig för en vecka? Jag tänker
inte gå så vansinnigt långt, så allting som inte
tar för stor plats men ändå gör en mätt duger nog.

Det här året har jag en lite bättre sovsäck också
(Haglöfs OUTBACK #10 - ska klara någon minusgrad i
alla fall), till skillnad från förra året. Jag var
ute några gånger och sov i en 'sovsäck' jag hittat på
vinden. Med den så var +7 tillräckligt kallt för att jag skulle ha svårt att somna, men det otrevligaste var när vädret slog slint helt och hållet. Det var sagt att det skulle vara ett par plusgrader under natten, men det blev -5. Jag somnade nog inte alls
den där natten.. :) Jag kör med pressening, gillar
inte att vara instängd i tält. Jag fick mig ett litet
gaskök nu för några veckor sedan också, så det ska
testas.. Så, utrustningen är det nog inget problem med. När jag har gått igenom arkiven här på forumet
så har jag sett att en del ser ensamheten som ett
problem, men så är det inte för mig. (Jag har varit långt borta från andra människor längre tider än en vecka iaf, även om jag inte sovit utomhus då..)
Vad som däremot kan bli ett problem är vad man ska
göra. Jag har en del platser som jag vet att jag vill
se, så en stor del av tiden kommer gå åt till själva
vandringen. På sommaren är det inget problem att hitta
på saker, men nu på senare delen av året är det inte
många timmar ljus. Hur långt jag än hinner gå
under de ljusa timmarna så kommer det inte vara
tillräckligt för att man ska kunna slockna direkt, så
är det någon som har tips på vad man kan hitta på
när det är dåligt med ljus?

Det är ännu inte mycket kallare än +4 under nätterna här nere i södern, så det här ska nog gå bra..
Jag kommer gå en bit inne i halland.
Kameran kommer följa med.. kanske kommer det upp någon
bild, vem vet.. :)

/Rikard
 
Pasta, ris och potatismos

bildar basen i maträtterna. Sedan är det ju bara att lägga till det övriga.

Då du tänker vara ute även andra årstider än sommaren, så gäller det ju bara att inse det uppenbara; det är lika kallt ute som i kylskåpet! Och bäst-före-datum är oftast väl tilltagna, så du kan ta med samma saker som du äter hemma.

För en veckotur behöver du inte viktoptimera, så du behöver inte börja torka på egen hand. Fast det kan ju vara roligt ändå.

Gillar du bröd, så försök hitta grova runda brödkakor av surdeg. Finska hembageriet gör sådana som håller sig färska i veckor och tål att kånkas runt i ryggsäck utan att smulas sönder.

En lykta och en god bok låter som lösningen på dina kvällsproblem. Gravljus lyser länge om du inte har råd med lykta just nu.
 
Torkad mat!!!

Ett alternativ är att torka sin egen mat. Det är inte så svårt, men det är gott. En annan fördel är att det inte väger mycket. Det finns ju också torkad mat att köpa, men den smakar absolut inte lika gott!!
Sedan kan man koka ihop allt möjligt utav det man har torkat själv...
 
Håller med Christer att en lykta och en god bok är något att sysselsätta sig med, sen kan man ju alltid ta med sig en bra kniv och tälja/skulptera framför en brasa. Det brukar kännas ganska så rätt när man sitter där i mörkret och inte har något att göra.

Må väl

Stefan
 

Guest

Gäst
torkad mat som bas

Tjena!
Visst är det kul att sticka iväg några dar på hösten!
Frystorkad mat är ett jättebra alternativ, och dessutom ofta gott! (& lätt att bära)
Kika in på en frilufts/sportaffär, de brukar ha. Ta med en liten gul lök att hacka ner i köttförs&spagettirätten, & lite peppar, smaskens! Blå bands köttgryta m ris & champinjoner är jättegod, rekommenderas...
Den färdiga maten brukar vara vettig näringsriktigt & lätt att piffa upp med nån torkad tomat, svamp från skogen eller nyfångad fisk.
Oändliga varianter finns, beroende på hur mycket tid & arbete man vill lägga.

Kvällstips: Emilvarianten. Slöjdkniv från frosts (ca 30kr) & en pinne som lockar fram kreativiteten. Go tur! /kimman
 
Man får tacka för alla svar. :)
Det blir redan nu nästa vecka jag försvinner
ut. Tar med mig lite läsning, men jag får se
hur bra ljusen jag tar med mig lyser upp.
Var inne i en affär och kollade på vad en lykta
till brännaren skulle kosta.. 5-600kr. :/
Det är nästan i värsta laget, även om det sas att den
både gav bra ljus och torkade tält bra..
Vädret har ändrat sig ganska mycket de senaste
dagarna, så det kan säkert bli ett par minusgrader
om det håller i sig (har inte kollat väderprognosen..).
Skoj, skoj.. då får man se vad sovsäcken klarar också.

/Rikard
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.