Första bestigningar?

Jag har hittat några finer linjer långt upp i Sverige och undrar för mig själv om någon har klättrat dessa eller klättrat på klippan överhuvudtaget.
Finns det någon 'central organ' inom SKK som håller reda på om klippan har bestigits någonsin eller tar man kontakt med närmaste klätterklubb? Jag vill ju inte klättra dem och hävda första bestigning om någon redan har gjort dem.
 
Nix pix, det finns inget centralt organ som håller koll på alla berg och bestigningar. Kunskapen finns i den lokala klubben så hör med dem. Inte många klubbar håller sig med ngn typ av loggbok utan kunskpen finns i huvudet på de lokala klättrarna. En konsekvens av detta är att bestigningar faller i glömska, så det finns aldrig garantier för att man är först. Men om du dokumenterar din bestigning på din egen eller klubbens hemsida blir det nog ditt namn som går till historien.
 
Kan jag väl. :) Nyturer före 1975 i svenska fjällen är i allmänhet omnämnda i sagda årsböcker och jag har dem alla. Så Michael kan pröva att maila mig.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.