Flyga hem efter avslutad tur

Jag tänker i sommar cykla söderut. Jag vet inte vart eller hur länge, kan bli afrika innan jag vänder hemåt, eller nånstans i frankrike. Hur som helst tänkte jag flyga hem. Men eftersom jag inte kan boka i förväg så tänkte jag boka på plats, max någon dag innan avfärd. Men vad kostar det egentligen? Kollade på skoj nu på flygresor.se vad det skulle kosta att imorgon flyga från Leon i spanien till landvetter. Billigaste biljetten 9000kr!!! Det är ju helt hutlöst! Kollade sedan vad det skulle kosta från barcelona till arlanda imorgon, och det går på 900kr! Alltså 10% av priset.

Hur ska jag sedan när jag väl är nånstans nere i europa kunna veta hur jag ska ta mig hem? är det att sitta och gå igenom priser i flera timmar på ett internetcafe för att inte gå på ett ockerpris? Men är ju inte heller så kul att märka att man är 50 mil ifrån närmaste flygplats som säljer biljetter till rimliga priser..
 
Tänker du ta med dig cykeln hem på flyget? Har du mer än handbagage?

En idé kan ju kanske vara att skicka hem cykel och bagage med typ DHL, Schenker om det kan göra mycket på flygpriset hem?
 
jag skulle försöka be någon jag känner titta på priser några dagar i förväg, för att se hur priserna ligger, var dom är billiga och var de är dyra. Hade själv tänkt flyga hem från Rom i sommar med cykel.

Jag skulle inte cykla till afrika om jag ville ha det billigt, egypten möjligtvis. De billiga priserna ligger mellan de stora destinationerna, arlanda - huvudstad (paris, london) eller arlanda - stor stad. (hamburg, Barcelona) brukar vara billiga i jämförelse. Såvida du inte tar typ Ryan Air.

Att posta cykeln kan fungera, eller att betala extra för den. Det viktiga är ju att vara flexibel tror jag. Se till att ha någon hemma som kan hjälpa dig, och du bör ju kunna boka biljetten en vecka innan du åker om du vet att du har 4 dagar till destination t.ex
 
Det korta svaret: ja, spontanflyg ÄR dyrt. På jobbresor har jag ibland bokat flyg samma dag som jag rest, då skäms man nästan för att lämna in reseräkningen. Å andra sidan ger det en härligt kosmopolitisk känsla att kvista in på en flygplats med ryggan på axeln och be om en biljett till nästa flyg mot Stockholm... ;)

Det sagt, så finns det goda möjligheter att hitta bästa pris utan att behöva spendera flera timmar. Jag skulle rekommendera att kolla ngn lågprissajt (kelkoo, travelstart etc) som är tämligen heltäckande. En idé är kanske att planera hemresan iaf någon vecka i förväg, så kan du förhoppningsvis sno några billiga biljetter som finns kvar. Eller bättre: när du ledsnar på att cykla, ta ett antal dagars vila på resmålet och anpassa dig efter billiga flygtider. Som redan nämnts är det också bra att sikta på "billigare" slutdestinationer.

Hur man hittar billiga flyg är förstås en hel vetenskap, men det är beside the point.

Och sådana här diskussioner påminner mig alltid om den gamla, onda tiden när man var helt utlämnad till någon elak resebyråsäljare... "jasså, du kan tänka dig att resa IMORGON? Jamen dååå kostar det bara 900:-"... God bless teh internetz!
 
Hello,
Det där har jag gjort ett antal gånger.... Kolla in flygbolag som Norwegian, Air Berlin el ev SAS ( dyrare), och från vilka städer som dom flyger till Swe. Sen boka en vecka eller så i förväg via internet el telefon. Då borde priset bli kanske 3000...
 
Tack! Har hajat lite nu att om det går direktflyg till landvetter så är det billigare. Det var så dyrt därför att jag kollade från en flygplats där det blir inkluderat många byten.

Då kommer man till nästa fråga, vilka flygbolag låter en skicka med cykeln? Och hur gör man med sina 4 packväskor med grejer? Blir ju gissningsvis jäkligt dyrt att checka in varje som ett extra bagage. :)
 
Hej,
På utresan, om man flyger ner till Eur, så tycker jag att det är det säkrast att boka direktflyg utan byte, lite större chans att inget händer med prylarna om det är direkt !! Men det spelar väl mindre roll när man flyger hem. Jag har då bokat cykel-transport med Norwegian el SAS el AirBerlin el så ... och lämnat in cykeln som den är men med vridet styre och utan trampor. Två cykel-väskor med viktiga saker i handbaggaget men utan farliga metall-prylar och bomber och gasflaskor och dyl,... :cool: två andra cykelväskor med campinggrejor och verktyg och så checkar man in som vanligt, tejpa ihop eller några remmar eller i en plastsäck för att göra ett paket !! :cool:
 

Bilagor

  • B111.jpg
    B111.jpg
    44.7 KB · Visningar: 875
Hej,
På utresan, om man flyger ner till Eur, så tycker jag att det är det säkrast att boka direktflyg utan byte, lite större chans att inget händer med prylarna om det är direkt !! Men det spelar väl mindre roll när man flyger hem. Jag har då bokat cykel-transport med Norwegian el SAS el AirBerlin el så ... och lämnat in cykeln som den är men med vridet styre och utan trampor. Två cykel-väskor med viktiga saker i handbaggaget men utan farliga metall-prylar och bomber och gasflaskor och dyl,... :cool: två andra cykelväskor med campinggrejor och verktyg och så checkar man in som vanligt, tejpa ihop eller några remmar eller i en plastsäck för att göra ett paket !! :cool:

Intressant metod, har den fungerat bra för dig? har nämligen hört att många lägger cykeln i ett paket på hemresan.
 
Har funkat perfekt, > 10 flygturer i Europa, men kolla att flygbolaget inte kräver emballage. Cyklar ut till flygplatsen och packar ihop det hela och checkar in, sen när man kommer fram så bygger man ihop det hela bredvid baggage-bandet i ankomsthallen, och hoppar upp på cykeln och cyklar ut genom tullen !!
 
Hur gör ni med alla väskor? Jag har fyra sidoväskor och en styrväska. Sedan en 13 liters säck på det. Samt ett tält, liggunderlag etc. Lär bli dyrt som fan att flyga hem allt..?
 
Jag har flygit med hoj över atlanten ett antal gånger och inom Europa. I de flesta städer (även små) brukar det gå att jaga rätt på en cykelaffär där man kan få en stor låda som de fått i samband med leverans av ny cykel. Har alltid fått lådor gratis, handlarn brukar bli glad att bli av med skräpet.

Sen är det av med kedja, bakväxel, pedaler, hjul, skärmar, sadel+stolpe och styre samt tömma däcken på luft. Brukar använda liggunderlag, panniers och annat smått som "padding" för att skydda grejerna. Har med en lite ryggsäck (typ Sea to Summit Ultra Sil) att ha värdesaker och elektronik i som handbagage och slänger ner resten av grejern i en helt vanlig kartong som checkas in tillsammans med hojen.

Har betalat allt mellan 0-500 kr extra för att få med en cykellåda.
 
Jag tänker i sommar cykla söderut. Jag vet inte vart eller hur länge, kan bli afrika innan jag vänder hemåt, eller nånstans i frankrike. Hur som helst tänkte jag flyga hem. Men eftersom jag inte kan boka i förväg så tänkte jag boka på plats, max någon dag innan avfärd. Men vad kostar det egentligen? Kollade på skoj nu på flygresor.se vad det skulle kosta att imorgon flyga från Leon i spanien till landvetter. Billigaste biljetten 9000kr!!! Det är ju helt hutlöst! Kollade sedan vad det skulle kosta från barcelona till arlanda imorgon, och det går på 900kr! Alltså 10% av priset.

Hur ska jag sedan när jag väl är nånstans nere i europa kunna veta hur jag ska ta mig hem? är det att sitta och gå igenom priser i flera timmar på ett internetcafe för att inte gå på ett ockerpris? Men är ju inte heller så kul att märka att man är 50 mil ifrån närmaste flygplats som säljer biljetter till rimliga priser..

Jag flög hem från SPLIT i södra Kroatien med hela packet och det kostade runt 3000kr.
Jag skulle nog tipsa dig om att du bestämmer dig att du vill flyga hem om ett dagar. Boka gör du billigast på nätet! Jag köpte på plats och det var mycket dyrare om man jämför med flygresor.ses priser.

Cykeln kostar inte mycket att ta hem på flyget. Kostade 400kr för mig. Och bagaget brukar ingå i flygpriset. Såg dessutom att någon skrev att man ska montera ner cykeln i en cykellåda. Vilket jag inte håller med på!

Alla väskor och andra prylar stoppade jag ner i en Sportväska. En sådan man brukar ha till idrottsklasserna. Allt fick plats för mig och det ingick i de 2500kr jag betalade för biljetten hem.
Flög för övrigt hem med SAS. Men jag skulle rekommendera Norwiegan eller Ryan air.

Jag tog endast av pedalerna på min cykel och vred på styret. Plastade in hela cykeln. KOstade 100kr. Sedan var det klart! :) Gör inget i onödan. Tips. Ta direktflyg om möjligheten finns! Annars kostar det 500kr extra för varje byte du gör. pga cykeln
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.