Vilka kedjelås går inte att ta isär efter ihopsättning

Läste att vissa kedjelås inte går att ta isär efter att man satt i hopp dem på parktools hemsida. Mitt Sram fungerar bra att lossa men en KMC "missing link" jag köpte på clas Ohlsson verkar inte gå att ta isär. Köpte precis en KMC kedja och tänkte att det kanske är likadant med den. Någon som vet vilka kedjelås som kan öppnas och stängas flera ggr utan kedjeverktyg.

Jag läste även i en gammal tråd här på utsidan

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15160

att Wippermanconnex kedjelås förut inte funkade bra med 11 tänder på nedersta klingan bak men att de skulle rätta till det, någon som vet ifall så skett?
[Ändrat av elvis1 2006-06-02 kl 11:09]
 
Connex

går bra att lossa.

Shimanos egen variant med kedjenit som man nyper av är inte avsedd för att lossas och återanvändas utan avsikten är att man när man bryter kedjan skall sätta dit en ny nit.

Thure
 
Re: Connex

thureb; sa:
går bra att lossa.

Shimanos egen variant med kedjenit som man nyper av är inte avsedd för att lossas och återanvändas utan avsikten är att man när man bryter kedjan skall sätta dit en ny nit.

Thure

Jag har haft problem med kedjelåsen på Whippermanconnex kedjor sedan de öppnats och återförslutits. Själva låsdelen av länken har hållt men den fasta delen av länken har brustit ett tag efter att låset öppnats och stängts för tredje gången.
 
Kedjelås svag punkt

En kedja är ju alltid inte starkare än sin svagaste länk. Jag har alltid med ett reservkedjelås. Har behövt använda det en gång på 1500 mil (Slitit/tänjt ut ca 6 Connexkedjor).

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.