Fisket i Stångån, Småland?

Det börjar dra ihop sig till traditionsenlig påskvandring:) Denna gång till de småländska skogarna, där vi ska ta en titt på bl.a. Norra Kvills nationalpark. En liten bit därifrån rinner Stångån. Någon som vet något om fisket där? Som jag förstått det finns, utöver abborre & gädda, öring?

Raskesven
 
Det finns ganska mycket fisk i Stångån, men ingen öring vad jag känner till. Norra Kvills nationalpark är fin med sin vilda skog. Vet inte hur det ser ut med stormfällda träd dock...likaså kan det nog vara en bra ide att vara förberedd på en hel del snö i skogen oxå...
Ha det trevligt i Småland!
 
Fiskrikt låter bra:)

Del av Stångån ingår i Sveaskogs fiskekort. När jag kollar Sveaskogs fiskekarta anges bl.a. öring. Nu gör det inte så mycket om där ingen öring finns; abborre är också kul att fiska och gott att äta.

Raskesven
 
Fundera en gång till över var ni ska vandra.
Det ligger träd överallt här. Och då menar jag överallt, att ta sig fram i skog, på små vägar och stigar är
väldigt tidskrävande och ofta omöjligt.
Endast grusvägar som leder fram till bebodda hus är röjda. Alla andra skogs/grusvägar har massor av träd över sig.
Det brukar ligga minst 50st träd på 100m väg. Sen finns det ett fåtal vägar som går i öppen terräng som klarat sig bra, men det är den enda.
 
Juttern

I Närheten av nationalparken så finns ju den berömda gössjön Juttern som tillhör stångåns vattensystem. På 70 talet kanske sveriges bästa gössjö.I Norra delen så är det en å som gösen leker i. Numera så är det bombat med nät där när gösen leker, så det finns bara smågös kvar i sjön. Varför inte testa Färnebofjärdens nationalpark? Svår att vandra i men det finns ju kanotuthyrning.Mvh Jonas
 
Det är verkligen synd att människor tänker så kortsiktigt vid fiske.

Färnebofjärden är trevligt. Vandrade där 1999, strax innan den blev nationalpark, men tack för tipset.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.