hur är fisket i fjällen nu?

Är det fortfarande för varmt vatten och syrefattigt?
Är det någon som har något förhoppningsvis positivt att rapportera från de norrländska fjällen?
 
Fisket i fjällen...

Hallå där...

Fisket i fjällen är alltid bra...
Har aldrig blivit utan fisk upp emot 1 kilo oavsett om vattnet varit för varmt, kallt, för mycket eller för lite.. Fisken äter alltid i norr, det är ju sån kort sommar, så den äter varje dag, men vid för fint väder eller för lite vatten, ja då får man bara vänta till natta...

Hadegott, igelkott...
 
ont om vatten i jämtland iaf, har haft ett ovanligt dåligt facit på fisket i år.

facit:
10 älgar
3 björnungar
1 bäver
1000tals orrar
1000tals gäddor
10-15 aborrar
2 öringar :/
0 harrar :/
0 rådjur :/
1 örn
6 harar
4 rävar
1 ekorre
allt detta på 14dagar med ca 10fiskedagsturer (björnungarna såg vi från bilen :)
 
Även om nu fisket kanske inte alltid är så bra som du säger så kan jag inte svara mot dig.

Men nog är det ganska så trögt i den här värmen fisken går ju så djupt och är ju så trög.

Nästan färdigkokt när du fått upp den!

Men lugnet och naturen kan ju "nästan" väga upp att man blir utan fisk.
 
Det verkar ju i alla fall inte ha varit en händelsefattig resa även om inte fisket var det bästa!

Själv har jag fått lite små öringar och ett antal harrar kring halvkilot och några runt kilot. Det var runt Sorsele.

Jag ska upp dit nu till nästa helg och hoppas på lite bättre tur vad gäller öing fisket då.
 
Det låga vattenståndet i älvarna, hade ju åtminstone det goda med sig, att jag nu vet var djuphålorna är belägna på mina specialsträckor.

Även kunde jag notera var jag kan vada säkert.
Inte så dumt att känna till vid högre vattenstånd, när storfisken går upp på dessa sträckor.
 
Kloka ord från en vis man...

Perfekt som du säger att veta var de store står då man aldrig varit säker på det... Har själv haft turen vid Vuogga att se var hålorna fanns vid lågt vattenstånd och senast jag var där lyckades jag få en Öring på 3 kilo i mitt lilla fjällvatten... Hade säkert varit god stekt i folie, men förhoppningsvis har den istället ynglat av sig ett par gånger sedan dess...
 
Pratade med en kompis i södra jämtland o dom hade haft ett kanon fiske även fast de var lågt vatten tagit flera öringar på 1 till 1 1/2 på torrflugor
 
Det låter förhoppningsfull med alla era svar. Jag ska själv dra upp till fjälls få se om även jag kan lura någon bit. Det behövs inte så mycket jag är tacksam så länge man får sig någon lagom smakbit mens man är där. Hoppas alla får sig en riktigt trevlig och bra avslutning på denna fiskesäsong även om det är bra långt kvar på den än!!!
 
Jämtland

När jag var upp tidigare under sommaren så slog den första stora värmeböljan till... Den första dagen fick vi ett 20 tal fiskar sedan minskade fångsten allt mer för var dag som gick. SÅ värmen var en avgörande faktor.
 
Re: Jämtland

ConZec; sa:
När jag var upp tidigare under sommaren så slog den första stora värmeböljan till... Den första dagen fick vi ett 20 tal fiskar sedan minskade fångsten allt mer för var dag som gick. SÅ värmen var en avgörande faktor.

Du skriver att du fiskade på dagen.. Fiskade ni inget på natten då det blivit så varmt??
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.