Hur är fisket/vattenståndet i Härjedalen nu?

Hej!

Vi är två poolers ska åka upp till Härjedalen och fiske om en vecka, så nu är vi lite nyfikna på vad som väntar oss. Det är i första hand i området Tännäs med omnejd som vi ska fiska… Vi kommer att åka upp på måndag och hemfärd blir det på fredag.

Vi vill gärna ha tips/info om hur fisket/vattenståndet är i området för tillfället, samt har varit. Så om du bor i området, har kunskap, eller kanske varit där nyligen? Åker idag och kommer hem på måndag? Berätta gärna!

Det behöver inte vara just Tännäs du besökt… förhållandena bör ju vara ganska lika i den delen av Herjedalen?!

Vattentemperaturen i de större sjöarna? Tjärnar?
Fiskens aktivitet?
All info är välkommen!

Jag gör ett inlägg här sen om hur vi hade det under resan!

Tack på förhand!
// Matte och Johan
 
Sådär...MER REGN!!!!

Det har varit (och är) extremt lågt vatten i år, och jag antar att området kring Glöte/Lofsdalen inte skiljer sig nämnvärt från övriga delar.

En sjö som Lofssjön har ca 2 m lägre vattenstånd nu jmf med normala år. Jag pratade med min far däruppe igår och det har inte hänt så mycket trots regnande den sista veckan.
Däremot brukar det bli lite större utväxling i de mindre, oreglerade, åarna om det kommer mycket vatten från ovan.

Vattentemp för två veckor sedan var 7-9 grader i sjöarna, men grunda vatten är det väl lite varmare.
Lite mygg och knott mot normalt.

Bara tråkiga nyheter...Men visst f..n går det att få fisk, så det är bara att jaga rätt på dem, hitta en lucka i vädret och rätt plats vid rätt tidpunkt så får ni nog den där fetingen som rycker så gott i linan.

Lycka till och kom igen med rapport när ni kommer tillbaks för jag drar upp igen om ett par veckor.

Hälsningar
KJ
 
åkte över tännån nu efter 7 dagar i storsjö o kan säga att där vi åkte över var det lite vatten i tännån men allt vatten som kommer från regnet hade ej kunnat komma ner än

7 dagar regn hade vi iaf o vattenstånden höjdes bra i storsjö (ljungan allso)

o mer regn väntades mycket åska med

Positivt var att vi hade bra fiske hög genomsnittsvikt på harren tog endast harrar i storleken 6-9hg o kläckningar nått enormt
 
Tack för svaren! Så fisket var bra iaf då... låter ju fint. Var det mycket insektskläckningar också säger du? Vad för insekter?

Att vattennivån skulle vara två meter under det normala där vi har tänkt att fiska ter sig lite kostigt... Men den sjön är inte reglerad iofs... Sen har ju inte allt vatten som kommit hunnit rinna till alla sjöar än.. plus att mer regn är att vänta...

Mer tips mottages gärna!

// Mattias o JOhan
 
svårt o säga mmycket beror på vädret som vanligt o vattenståndet givetvis jag skulle nog ta med en sjunklina o litta annat för säkerhets skull
 
Ett par bekanta är där uppe nu... 13 st på 3 pers på en eftermiddag... de flesta harrar 6-8 hg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...