Fiske i 4-kanten området?

Efter att ha bott i Skåne 7-8 år ska jag i sommar återvända och arbeta i Boden och jag har tänkt använda en stor del av min lediga tid till att fiska. Nu var det ett tag sen som jag fiskade i "trakten" så jag skulle vilja ha lite uppdatering på bra ställen i ffa Råne, Kalix och Piteälv.. Varjisån!? Hur är det i Luleälven nu föresten? Brook har säkert en mängd bra tips innanför västen!

/Dave
 
Jooo...

nog finns det väl en del, visserligen så fiskar jag ju i Piteälven, men de delar jag fiskar i ligger inte i fyrkanten området direkt(Boden-Luleå-Piteå-Älvsbyn). Jag brukar hamna ovanför Moskosel, närmare bestämt Lutton-Moursom området...men har du bil så är ju det inga problem...nu är det dax att förbereda dagens grillaktiviteter (25 grader varmt här i Luleå :))...får utveckla mina råd lite senare ;)

/Anders "BBQ-Master" B
 
Grilla lugnt! Har själv just öppnat en kall och ska börja med middagen snart.. Moskosel säger du.. har dragit en och annan harr vid benbrytarforsen, men det var så länge sen så jag knappt kommer ihåg det! Fiskade även en del i Abmoälven, vill minnas att det var ganska bra fiske där.

/Dave
 
Hmmm...

då ska vi se...
"Nära" Moskosel har du hyfsat fiske i Abmoälven där den rinner ut i Piteälven, från Hällforsen till Kistforsen, och här behver du inte ha båt. Kartbild över området hittar du här.

Ehhhh...sen så får vi nog ta å kliva upp i älven lite, och då "bör" man ha båt...det går visserligen att komma åt de olika grenarna i...hmmm j*vlar vad de stavar konstigt på denna kartbild...jaja...hur som haver du kommer åt Sörgren i Mårssomjávrre (...för mig så heter det Mårsomjaure....) från "Moskoselshållet" och från "Vidselshållet" kommer du åt Framgren (då kan man passa på att fiska i Udjabäcken åxå, sen så kan du bo i Bomselskojan.

Bada dock inte naken eller barfota här, för det gjorde jag sommaren 97, å då skar jag upp foten utav bara f*n...hur som helst, vidare...om du har tillgång till båt (tror att det skall gå att hyra i Moskosel?) så pluppar du i den i Lutton, och åker ned till Mårsoms tre grenar.

Och när du är på väg hemåt mot Boden (?) så kan du prova Varjisån.

Hmmm...nåt slags disclaimer...länkarna tll kartbilderna finns på http://www.pitealv.se, en site som säkert kan hjälpa till (också?)

Hoppas att vi syns kring älven !

/Anders "Inte-Bakis-Längre" B
 
Aj aj aj... nu blir det rusningstrafik till Lutton (i juli), eftersom Brook (icke bakfull) nu avslöjat den fenomenalt goda parkeringsmöjligheten med sjösättningsramp och allt.

Jag får väl ta mig dit en vända också. he he

Högertrafik gäller även på sjön.
 
Nja...

en liten upplysning är nog på sin plats...det finns ett ställe (bostad) i Lutton där man kan sjösätta båt, men innan man gör det skall man ha pratat med dem som har sin bostad där.

Jag kommer inte på vad de heter, sen så är det kanske inte god PUL-stil att skriva deras namn...men hur som haver prata med Turistinformationen i Moskosel eller Arvidsjaur innan ni sjöstätter båtarna.

Men i många av "tipsvattnen" jag gav, klarar man sig utan båt :)

/Anders B
 
Stort tack för tipsen!

När jag var liten var vi en del runt Vuolvojaure, slog det mig när jag såg kartorna, men det var länge sen. Det ska bli verkligt skoj att utforska området och det är ju inte särskilt långt från Boden.
Om du ser en skäggig typ med gröna vadare och grön Orvis-väst som försöker slänga ut en fluga så är det inte tomten utan kanske jag.

/David
 
Finfina tips du fått redan som jag också kan rekommendera! Men om du bara har en dag över och vill dra iväg på en snabbis så kan jag rekommendera Naktetjärnarna. Inplanterat öring och röding visserligen, men likafullt två oerhört vackra tjärnar uppe på Nakteberget. Ligger mellan Älvsbyn och Arvidsjaur. Nästan alltid folktomt eftersom det är en bra prommis en kilometer uppför berget, fiskas nog mest på vintern då folk åker såna där, vad heter det...jajustja skotrar.
 
Tack Staffan även för det tipset! Är det någon som vet hur det är i Råneälv vid Gunnarsbyn/Korpforsen? Det ligger så pass nära att det skulle lämpa sig för en kvällstur efter jobbet.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.