Femårig klättrare söker kompisar

Jag och min 5 åriga dotter har klättrat tillsammans utomhus ett par säsonger. Min fru och min 2 åring har inte riktigt fattat samma tycke som vi, så jag undrar om det är några föräldrar med barn i samma ålder som är sugna på att hänga med och klättra? Vi har i princip bara klättrat i Häggsta men jag är sugen på lite andra barnvänliga klippor.

Oftast blir det inte så mycket klättring, några repor kanske, men det är så skönt att komma ut.
Jag har all utrustning så det behövs igentligen bara ett intresse!

Hör av er!

Mvh Fredrik
 
Går det bra med en tvååring!

Vad kul det måste vara att klättra med sina barn! Jag har två söner, en på två år till sommar samt en 5 månaders så det är nog lite tidigt att ta med dem till berget. Eller kanske inte...I övrigt är jag i samma situation som dig att hustrun hellre shoppar än hänger på klippor:). /Klas
 
Östersund

Har klättrat en del med mina barn på 4 och 7år.

Det funkar jättebra och är inga problem alls...

Synd att ni håller till nere i sthlm då :(
Men det finns säkert någon runt östersund som är sugen på att klättra oxå!
Har två vuxenselar och två bröstbarnselar som jag kan rekommendera vidare!

/Krister
 
funkar bra det!!

Vad kul det måste vara att klättra med sina barn! Jag har två söner, en på två år till sommar samt en 5 månaders så det är nog lite tidigt att ta med dem till berget. Eller kanske inte...I övrigt är jag i samma situation som dig att hustrun hellre shoppar än hänger på klippor:). /Klas

Det funkar bra att klättra med en tvååring! dom bara klättrar och tänker mindre på vart man ska sätta händer och fötter samt att det kanske blir lite högt :)
Sen funkar det att rappelera oxå om man kör med fransk pruzac.. så att dom "pumpar" sig själva ner.

Har jobbat på ett "ute dagis" i norge som ute ansvarlig mm i 5år och har testat att klättra, rappelera med allt från 2år och uppåt..... linbanor på statiska rep samt barlansering på slacklina från slakkline.no funkar väldigt bra och ungarna tar det jättefort... vilken balans dom har efter några dagar på linan*s*

lycka till med era ungar och som vanligt är det endast de vuxna som sätter stopp :)
 
Vad kul det måste vara att klättra med sina barn! Jag har två söner, en på två år till sommar samt en 5 månaders så det är nog lite tidigt att ta med dem till berget. Eller kanske inte...I övrigt är jag i samma situation som dig att hustrun hellre shoppar än hänger på klippor:). /Klas

Jag har två tjejer varav den ena fyller två i sommar, men hon är lååångt från att klättra. Men det är väldigt individuellt då min äldsta dotter som jag klättrar med skulle säkert kunnat klättrat vid två. Vi började när hon var fyra. Men som "krillet" skriver är det bara att köra på, klättra är naturligt för barn. Så det är klart att vi ska dra iväg om du är sugen. Jag har helkroppssele som är justerbar. Jag lägger ett mejl till dig.

/Fredrik
 
Måste bara fråga - hur våghalsiga är era klättrande barn i vardagen? Vår son har varit med oss, ännu inte börjat klättra själv (2,5 år). Men han tittar på mamma och pappa, tydligt lockad... På hemmaplan har han blivit sjövild och förklarar stolt "titta, jag kan klättra utan sele och rep" när han står och balanserar på någon alldeles för hög sten/klippa. Vågar knappt tänka på var jag skulle få plocka ner honom om han fick träna lite riktig klättring!

Tar f ö tacksamt emot tips på klätterselar för barn - för visst närmar det sig med klätterpremiär. Nästa sommar..?

/F
 
Min dotter är inte speciellt våghalsig. Jag uppmärksammade att hon som jag gillar att klättra. Sen har hon bra balans, lärde sig cykla när hon var 4 år, åka skridskor vid 3 år, åker slalom osv. Så jag tror att hon tror tycker det känns lätt och kul att klättra.

Ang sele så har inget tips, jag köpte en Petzl tror jag, den funkar bra, ca 500sek. Sen har jag köpt skor. De första har hon växt ur så jag har nyligen köpt nya. Jag tycker det är viktigt att hon har klätterskor då jag vet själv hur svårt det är att klättra i gympaskor. Jag tror inte man ska göra sån stor grej av det, om er son vill klättra är det bara att koppla in honom i topprep och kör på. Dessutom är selen justerbar, så varför vänta?

Lycka till!
 
Hej Fredrik,

Jag har en 4.5 årig dotter som älskar att klättra, så om ni vill ta med oss ut en vacker dag (helst helg) så skulle det vara jätte kul!

Hör gärna av dig om du har några förslag 0734 - 34 35 01 (i helgen kan vi bara lördag förmiddag, men nästa helg är inte planerad)

Vi bor i Solna och har bil, dock ingen utrustning.

Jag har också en 2 årig dotter som vill nog också följa med och min man som är inte intresserad av klättring men kan hjälpa till att passa tvååringen :)
Jag själv – mamman – tycker om att klättra men är jätte grön, jag har bara klättrat inomhus några gånger och gått på en 2 dagars klippklättringskurs för 1 månad sedan men har inte klättrat sedan dess, saknar partner och fritiden.
Har du hittat någon att klättra med på kvällarna?

Mvh.,
/Alena
 
Mina barn klattrar, eller ffa vill och forsoker klattra, men jag efterlyser tips pa sele. Vi har Petzl helkroppsselen till var aldsta, 4 ar, men den ar i storsta laget och till 2.5 aringen funkar den absolut inte (den gar inte att gora 'kort' nog sa hon haller i princip pa att strypas nar hon satter sej i den). For tillfallet har vi en egenhandigt knuten sele till henne (av en slinga) och det funkar ju iofs bra men lite krangligare. Tacksam for tips pa alternativa barnselar!
 
Hej Fredrik,

Jag har en 4.5 årig dotter som älskar att klättra, så om ni vill ta med oss ut en vacker dag (helst helg) så skulle det vara jätte kul!

Hör gärna av dig om du har några förslag 0734 - 34 35 01 (i helgen kan vi bara lördag förmiddag, men nästa helg är inte planerad)

Vi bor i Solna och har bil, dock ingen utrustning.

Jag har också en 2 årig dotter som vill nog också följa med och min man som är inte intresserad av klättring men kan hjälpa till att passa tvååringen :)
Jag själv – mamman – tycker om att klättra men är jätte grön, jag har bara klättrat inomhus några gånger och gått på en 2 dagars klippklättringskurs för 1 månad sedan men har inte klättrat sedan dess, saknar partner och fritiden.
Har du hittat någon att klättra med på kvällarna?

Mvh.,
/Alena

Kul att ni vill klättra! Som det ser ut nu i semestertider är att jag ska försöka klättra med min dotter söndag den 9 augusti. Kolla er kalender om det passar. Vi bor i Birkastan och har utrustning men ingen bil så det passar bra...Bra att du gått grundkurs i klippklättring. Känns alltid bra att vara förberedd när man klättrar med barn.
Vi hörs!
/Fredrik
 
Vad kul! Söndagen den 9 augusti passar bra för oss!

Hej Fredrik!

Det låter jätte bra och söndagen den 9 augusti passar bra för oss!

Kan du kansle skicka din kontakt info till min email alena.vasserman@gmail.com så jag kan nå dig ifall jag får förhinder (barnen sjuka t.ex.) och så vi kan komma överens om detaljerna - var och vilken tid träffas, hur lång tid det brukar ta och så.
Jag kan tänka mig att ta med min 2-åringen och mannen också, eller blir det böckigt på något sätt? Tänkte ni åka hela familjen eller bara dem som tycker om att klättra?

Vi hörs! :)
mvh.,
/Alena

Kul att ni vill klättra! Som det ser ut nu i semestertider är att jag ska försöka klättra med min dotter söndag den 9 augusti. Kolla er kalender om det passar. Vi bor i Birkastan och har utrustning men ingen bil så det passar bra...Bra att du gått grundkurs i klippklättring. Känns alltid bra att vara förberedd när man klättrar med barn.
Vi hörs!
/Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.