F.E.M utrustning

Snart dags för F.E.M i Åre, (Springer 50-klassen) snart måste man packa sin ryggsäck, då kommer några delikata frågor upp:
- Nödproviant. Räcker det med en (eller två) extra maximkakor som man inte äter upp, eller ska man släpa med sitt 230g försvarets (eller dela på det och sabba förpackningen)? Eller kanske till och med 22 sockerbitar (vilket fyller kravet på kalorier)?
- Ryggsäck: Hur viktigt är det med en 500 grams ryggsäck om man har en som väger ett drygt kilo?
- Förstärkningsplagg, typ dunväst/fleece: Räcker det med tex. en M90tröja?
- Enligt hemsidan finns vatten längs vägen, räcker ca 1 liter att springa runt med?
- Hur viktigt på en skala från 1-5 är höjdmätare? Man har ju orienterat ganska mycket genom sina dar...
- Kan man springa med vanliga löparskor, eller har de i allmänhet för dålig sula? Mina orienteringsskor har INGEN dämpning, vilket vore kul i backarna.

Kort sagt: Ska man klä sig för tävling eller för att man ska va i fjällen?

Tacksam för åsikter!
 
dojjorna

Tja

Kan inte svara på hela ditt mess men kanske sista biten. Jag ska köra B.A.M.M senare nu i sommar. Då tänkte jag springa i orienteringsskor. Jag orienterar till vardags och springer därför mycket i orienteringsdojjor. Dämpningen ser jag aldrig som problem, joggar i bland till start på asfalt, detta kan vara obehagligt efter ett tag men det är en j-vla skillnad på asfalt och fjällterräng. Så mitt tips är att du satsar på ett par bra uppbygda orienterings skor, det kommer du tjäna på. De är lätta att springa i även när de är blöta vilket man inte kan säga om löparskor. Du kommer att tjäna på det om ni får dåligt väder, springa utför en sluttning med ett par gympaskor utan sula under fötterna är en invit till skador.

Anders Frisk ,för sjuk för 5-dagars :-(
 
Hej Jonas!

Kortfattade svar på dina frågor.
1. Två Maximkakor är en utmärkt nödproviant.
2. Det går alldeles utmärkt att springa med en ryggsäck som väger 1kg. Sitter den bra så är det bara att springa. 500 g är mycket om du tänker dig en topplacering men annars helt ok.
3. M90 Tröja går bra. Kravet är att du/ni ska klara vädret på fjället vid en eventuell nödsituation.
4. Du klarar dig med en halvlitersflaska som du sedan med jämna mellanrum fyller på i lämpliga vattendrag. Det är bättre att fylla på ofta än att springa med ett halvt kilo i "onödan".
5. (4) Om det blir dimma så har du stor nytta av höjdmätaren.
6. Skotips: Asics Nandhi

Vi ses i Åre!

/Martin Axelhed, Fjällräven AB
 
Några tips inför FEM.

Nödproviant: Reglerna säger att du måste ta med dig ett VARMT mål mat. Så släng ner en portion frystorkat istället.

Ryggsäck: Ju lättare desto bättre. Försök att ha så lätt utrustning som möjligt. Om all utrustning förutom ryggsäcken är lätt spelar ett halvt kilo ingen större roll.

Förstärkningsplagg: Vid nattlägret ligger du mesta tiden i sovsäcken och behöver därför inget jättevarmt plagg. Själv brukar jag bara ha en tunn powerstretch-tröja.

Vatten: 1 liter räcker gott o väl. Jag brukar bara ha en halvlitersflaska.

Höjdmätare: Du klarar dig ganska bra utan höjdmätare. Det är egentligen bara vid tät dimma som höjdmätaren verkligen kommer till användning.

Skor: Är du van vid orienteringsskor, använd dem. Själv har jag sprungit i vanliga löparskor och de blir sladdriga av den våta terrängen och greppet är inte det bästa på snö o is. Sarva är en ny sko som är utvecklad för bergsorientering. Det är en löparsko med dubbar och kraftigare sula.

Klädsel: Klä dig för löpning. Lagom klädsel som jag o alla andra brukar ha är: Tights och underställströja.

Jag har sprungit F.E.M 70 två ggr i Björkliden och jag antar att banan läggs i liknande terräng runt Åre iår, så tipsen borde funka. Ytterligare två råd:
1. Se till att du har så lätt ryggsäck som möjligt. Varje kilo extra känns när det går uppför o nerför. Max 7 kilo, helst lägre.
1. Träna mycket i backe. Det finns mycket tid att tjäna in på andra lag i uppförsbackarna.

Lycka till. Du kommer säkert få blodad tand o ställa upp i F.E.M. 70 nästa år!!!

/Tobbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Utrustning! Multisport 0
johannakoppel Utrustning! Multisport 4
lgniklas Idéer på utrustning och mat till FEM 60? Multisport 18
sventas Utrustning Multisport 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.