expeditioner 2012

Hej!

Sitter med en seg påsksnuva som inte vill släppa taget och drömmer mig bort på alla expeditioner som pågår, förbereds eller kanske redan avslutats detta år...

Första svenskarna bör väl tex se morgonljuset från Everests topp om en månad ca... Vad mer händer under året? Har ni koll på vilka som gör vad under detta året får ni gärna skriva ner några rader om vad som händer och skicka gärna med en länk eller nåt som man kan kika vidare på!

Jag har i nuläget koll på en Everestexpedition:

http://4everest.se/
4 lumparkompisar som skall bestiga everest. följ dem på länken ovan...

Vad mer händer???
 
Vi ska bestiga Helagstoppen i juli och går det bra så ger vi oss på Kebnekaise i augusti. "Vi" är en fyrbarnsfamilj; barnen kommer att vara 1, 3, 5 och 7 år gamla.
 
Lycka till med Helags. Var själv med familjen i somras och lät dem prova på lite vandring i dalafjällen (De var då 2, 5, 10) Blir nog en vända i år igen.

Tills dess så följer jag gärna cirkusen på Everest, för visst har det blivit cirkus av det, men det är ju oundvikligt då det har en ohygglig dragningskraft på oss människor...

Vet att det är fler svenskar på väg dit också men kommer inte ihåg om dom skriver om det på nätet. Sen skall ju Fredrik Sträng tillbaks till K2 i sommar...
http://www.strang.se
 
Paddla Norska kusten utan medhavd mat eller pengar

Mitt namn är Sören Kjellkvist och jag utbildar mig just nu till proffesionell äventyrare på Peak Adventure Academy. Mitt äventyr är att paddla hela Norges kust utan medhavd mat eller pengar och starten är planerat till den 1 juni 2013. Hela äventyret är beskrivet på min hemsida för norgepaddlingen och där finner ni mer information. www.meningenmedlivet.nu Projektets huvudsakliga mål är att öka människors miljömedvetenhet.

Mål med projektet:
1. Visa att det är möjligt att lämna ett minimalt miljöavtryck efter sig.
2. Visa att man kan ekoturista utan pengar. Naturen är fri och tillgänglig för alla att färdas och njuta av.
3. Visa att man kan leva i samklang med ett fungerande ekosystem.
4. Visa att äventyret inte är genomförbart i ett skadat ekosystem så som Östersjöns.
5. Att förverkliga mig själv och en dröm jag länge haft.
 
vad händer om du inte fixar mat under säg 3 dagar? borde det inte bli en säkerhetsrisk?

Vad är egentligen en expedition? Vad är skillanden mellan en expedition och en aktiv semestertripp?

Tror det är nyttigt att skippa säkerhetslinorna ibland. Tror man utvecklas mer då, precis som man utvecklas och lär sig mer om sig själv under en riktig boxningsmatch, än vad man gör under en timmes gruppträning i bodycombat.

Vill Sören prova att köra utan mat och pengar tycker jag att han ska göra det. Oavsett eventuella säkerhetsrisker. Även om det går åt helvete är jag övertygad om att han överlever.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.