Kungsleden 2012

Hej alla!

Känns lite futtigt att skriva om en sverigeexpedition bland grönland, europa, everest osv. Men jag tänkte försöka få mig någon mer på en intressant resa vintern 2011/12.

Tanken är att cykla från Karlstad till Hemavan där kungsleden börjar. Sedan skida hela vägen upp till Keb, där finns två alternativ: Bestiga på uppvägen eller på hemvägen beroende på omständigheterna just då. Sedan fortsätta upp till Abisko, vända o skida ner till Hemavan och ta cykeln hem.

Man får nog räkna med mellan 40-50 dagar för den här turen. Om någon mer är intresserad vore de kul att få reda på det nu men de är klart att de inte finns nåt sista datum för anmälan. Då kan man planera ihop och träna inför tillsammans. Har inte satt någon gräns på storleken på gruppen.


Hör av er alla Utsidare o äventyrare!!


Jansson mot Abisko!
 

Bilagor

  • DSC08296_spang_vt.jpg
    DSC08296_spang_vt.jpg
    57.5 KB · Visningar: 773
Varför skidra samma väg tillbaka?

Ja varför inte? Måste ändå tillbaka till hemavan hursom och eftersom jag har skidorna på måste jag ta en snöfylld led ner. Därför känns det som det smartaste att ta kungsleden ner igen.

Men har du något annat förslag så dela gärna med dig!


Adventureblaze, Tack för dina lyckönskningar. Du ska inte hänga på då?
 
Intressant idé, låter riktigt kul.
Men jag vill inte följa med, har inte tid över så det räcker till såna äventyr tyvärr.

Aj då, men du kan hänga med på en cykeltur på vägen. Kanske ta en helg o tälta lite o sen cykla hem :D Det är svårt att få tiden att räcka, Tog tjänstledigt fr årsskiftet till sista mars för det här, känns i plånkan om man inte sparat. Nu har jag gjort det så det blir inga problem!


På återseende!
 
Om du inte vill skida samma väg tillbaka kan iallafall Jojo-leden vara en god första start tillbaka. Den kallas också tre-pass-leden och går öst om kungsleden, via Mårmapasset. Detta förutsätter dock kanske att du har lite mer skid- och fjällvana än gemene man. Har dessvärre ingen karta tillgänglig för närmare instruktoner.

Go tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.