Ether Thermo-6

Hej,

I går kom mitt InsulMat Ether Thermo-6.
Jag sov på altanen i natt och liggunderlaget fungerade alla tiders. (Jag tycker nog benämningen "madrass" är bättre. Om man ligger direkt på marken, ligger man utan liggunderlag då? Har man inget liggunderlag så svävar man väl?)

Madrassen tillverkas i 4 olika längder, Long=198cm, Reg=183cm, 2/3=122cm samt Petite=168cm.
Samtliga 51cm breda och c:a 6,5cm tjocka.
De är "mumie"-formade och Petite har extra isolering i fotändan. Jag vet inte om alla varianterna finns i Sverige.
Jag köpte Reg. Priset var 520:-kr.
På förpackningen anges vikten till 21oz och 600g.
Min hushållsvåg visade 590g, inkl packpåse 20g och rep.sats 10g.

Jag brukar oftast ha ett 7mm cellplastunderlag från Ö+B
under mitt Thermarest. Det väger 185g, men jag har det som en liten säkerhet om jag skulle få "punka" på Thermaresten. Dessutom ger det litet extra isolering. Ö+B-underlaget hade jag även i natt. Det var +10°C i natt, så jag vet ju inte hur det fungerar när temperaturen ligger runt 0-an. Men vad jag kände, var att vare sig jag låg på rygg eller sida, så blev jag kallare om de delar av kroppen som inte vette mot madrassen. Jag frös inte men en bättre sovsäck vore nog inte fel. Jag hade min McKinley ExtremeLite900.
I natt ska jag använda min gamla Skvader.

Mitt Thermarest väger 1050g, så nu har jag reducerat min madrassvikt med 560g.:)
Jag ser fram mot att få prova Ether Thermo-6 i fält.

/ Bertil
 
Funkar bra i fält!

Jag har använt mitt under två vandringar, varav den ena i vintras och jag äv väldigt nöjd med mitt!

Mitt Thermarest á 1200g får nu oxå stanna hemma :)!

//A
 
OBD; sa:
Hej,

I
I
I
Mitt Thermarest väger 1050g, så nu har jag reducerat min madrassvikt med 560g.:)
Jag ser fram mot att få prova Ether Thermo-6 i fält.

/ Bertil

Fel! Fel! Fel!

Mitt Thermarest väger 1150g, INTE 1050g.

/ Bertil
 
Är det detta jag letar efter?

Detta lät ju både billigt, lätt och bekvämt. Vart får man tag på ett sådant?

Vad är nackdelen mot andra system. T.ex. självuppblåsbara typ thermarest eller liggunderlag+luftmadrass? (eller varför inte de där downmat/symnat eller vad de heter..)
 
Re: Är det detta jag letar efter?

Lars_P; sa:
Detta lät ju både billigt, lätt och bekvämt. Vart får man tag på ett sådant?

Vad är nackdelen mot andra system. T.ex. självuppblåsbara typ thermarest eller liggunderlag+luftmadrass? (eller varför inte de där downmat/symnat eller vad de heter..)

Naturkompaniet säljer dom...

Nackdelen är att du får blåsa upp det själv och att dden ovanstående modellen inte är lika bred som ett downmat/synmat...som bara är en nackdel på vintern. Under sommaren spelar det ingen roll(tycker jag)

//A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.