Epic vs nya Foss

Vad jag förstått så kommer ett nytt Foss strax/nyss, och därför reas den gamla modellen bort. (Ni som går i köptankar i Göteborg kan ju kika hos femmans sport eller intersport i nordstan.)

Mitt problem är dock: jag har inte hittat någon byxa, de verkar ha tagit slut i min storlek. Den nya modellen kommer att kosta ca 1200, och MHW:s Epic-byxa kostar detsamma. Den fick visserligen bra betyg i Utemagasinet, men jag har hört gott om Foss också. Är det nån som vet hur den nya Fossbyxan skiljer sig från den gamla? Den och Epic fås ju för samma pris (t.o.m i samma butik), så det är helt enkelt en fråga om att välja. Är det nån som har uppenbara nackdelar?

Tack på förhand!

MvH
 
Fossproblem

Gamla Fossplaggen har problem. Nätet inuti är typ tre stl större än ytterväven vilket gör det mkt svårt att komma i kläderna. Korta ben och bylsig passform, framförallt gäller det jackan. Det rinner rakt igenom kläderna efter ett kortare regn (väven tål bara 5m vattenpelare, vilket är mkt lite för ett regnställ). Priset är för högt; det finns betydligt bättre regnställ för mindre pengar.

Nya Fossplaggen ser och verkar bättre än sina föregångare har dock inte använt dem. De måste vara bättre...

Om MHWs regnställ har jag 0 koll.

Marmot Precip är ett mkt bra ställ, det finns andra märken i samma material. Mountain Equipment är ett av dem.


Mvh Tomas
 
Hm.. hur gamla Fossplagg syftar du på? Jag har bara en jacka, men jag har inte märkt något problem med nätväven och passformen. Byxorna har jag tyvärr inte haft chans att prova i rätt storlek.

Vad gäller vattenpelare så är "minst 8 meter" siffran jag har. Du kanske tänker på ännu äldre plagg än min jacka (som väl är den näst senaste modellen), jag hoppas och tror det. Jag väntar på ett ordentligt ösregn så att jag kan testa jackan fullt ut (och här i Gbg kommer det förr eller senare :).

Jag har inte lyckats hitta precipställen i någon affär :/ Måste man beställa hem eller så? Har kikat på Naturkompaniet, Femmans sport, intersport & stadium, även en affär i Sundsvall. Vet du någon affär i Gbg-området som säljer dem så berätta gärna! Vore mycket tacksam.

Angående priset så kunde jag ha fått hela stället för 1600, men eftersom byxorna inte fanns så blev det bara en jacka för 1000kr. Det är väl rätt billigt anser jag.

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.