En enklare livsstil i vinter

Frugan gör mig galen och jag behöver frisk luft!
Planen för i vinter: Bli hemlös och bosätta mig i tält på lagom avstånd från universitet. Låter kanske lite extreme men det är det som lockar mig. Nu behöver jag mkt tips idéer osv. från folk som överlevt under liknande förhållanden (helst med alla tår i behåll).
Mina främsta bekymmer är:

Hur hålla värmen? (tips för att hålla cirkulationen igång)

Hur fixa maten? (till rimligt pris (frystorkat är dyrt))

Vilket tält rekommenderas? (kollade in hillebergs hemsida och de verkar schyssta, eller?)

Tack för alla svar!
 
Vill du överleva ska du skita i flykten och snacka med frugan istället.
Jag hoppas att du inte får så mycket smartare svar än så här.
 
Råna en bank o dra

iväg, kanske på cykel längs Pan Amerikan Hig Way från Alaska till Chile sedan upp till Rio i Brasilien. Där tar ju jobb som The Poolman hittar en rik kärring med svårt hjärtfel utan arvingar. Gifter dig med henne och "jobbar" hårt för arvet dvs hon dör snabbt i en hjärtattak. Sedan lever du olyckligt ensam resten av livet.

Eller så kan du ta ett snack med frugan, funkar inte det byt kärring, jobb/utbildning, vänskapskrets. Ibland behöver man ta steget.

Stiffe
 
Låter som att den bästa lösningen är att tälta både du och frugan! Känslan känns igen, och det funkar oftast med något annorlunda miljöombyte.

Eller så stämplar du ut och "go skogsmulle" ett par månader...
 
AbbeLabbe; sa:
Frugan gör mig galen och jag behöver frisk luft!
Planen för i vinter: Bli hemlös och bosätta mig i tält på lagom avstånd från universitet. Låter kanske lite extreme men det är det som lockar mig. Nu behöver jag mkt tips idéer osv. från folk som överlevt under liknande förhållanden (helst med alla tår i behåll).
Mina främsta bekymmer är:

Hur hålla värmen? (tips för att hålla cirkulationen igång)

Hur fixa maten? (till rimligt pris (frystorkat är dyrt))

Vilket tält rekommenderas? (kollade in hillebergs hemsida och de verkar schyssta, eller?)

Tack för alla svar!

Köp ett grönt Hilleberg, kärringen hittar dig i ett rött.
Läs sedan tråden om IKEA-kök, så du inte eldar och skickar röksignaler till sagda dam.
Värmen hålls nog bäst i en polsk specialsydd sovsäck, sök trådar och beställ, beställ två ifall kärringen hittar dig iallafall.
 
"Its cheaper to keep her!"

-gäller definitivt om alternativet är att skaffa justa friluftspryttlar för vinterbruk!

/Pe
 
AbbeLabbe; sa:
Frugan gör mig galen och jag behöver frisk luft!
Planen för i vinter: Bli hemlös och bosätta mig i tält på lagom avstånd från universitet. Låter kanske lite extreme men det är det som lockar mig. Nu behöver jag mkt tips idéer osv. från folk som överlevt under liknande förhållanden (helst med alla tår i behåll).
Mina främsta bekymmer är:

Hur hålla värmen? (tips för att hålla cirkulationen igång)

Hur fixa maten? (till rimligt pris (frystorkat är dyrt))

Vilket tält rekommenderas? (kollade in hillebergs hemsida och de verkar schyssta, eller?)

Tack för alla svar!

Hahaha!!!

Vi söker alla våra ursäkter för att komma ut i skogen, den ena påhittigare än den andra.
Jag tar dig på orden och tror att du vill ut mer än du facktiskt vill bort och besparar mig därför äktenskapsrådgivningen.

Så till frågan:

Hur hålla värmen, håll igång eller skaffa värmekälla. det är de två alternativ du har att välja mellan.
Värmekällor skulle kunna vara en eld tex, men det lämnar jag ute nu för jag tror du är inne på andra hållet.
Att behålla all din kropsvärme går inte, du kommer altid att förlora en del oavset hur väl du isolerar dig, så ett vist mått av aktivitet krävs, ta en ordentlig värmerunda innan du kryper till kojs och någn till under natten om du behöver (exakt hur för du välja själv, armhävningar och sittups kan med fördel göras i ev. sovsäck).

MAten tycker jag du ska laga till själv, inget klår lagad mat, specielt inte på vintern!
Vanliga råvaror, ett litet bensinkök(låg driftskostnad) om du inte avänder eld, ett par grytor, en stekpanna, lite redskap and of you go! (kolla speciella forum om matlagning har på utsidan, skippa alla som inte handlar om hur man gör mad vanliga råvaraor, de är oft dyra eller omständiga).

OJOJOJ. Jag tolkar det eftersom du ska pendla mellan skogen och universitetet som att du vill köra på något väldigt simpelt och lätt att packa upp och ner så du slipper lämna det där. Detta menar jag inte är någon bra ide, kör istället på ett fast skydd, lämpligen av lättviktspresenning som går att få för en struntsumma på biltema och liknande ställen. Ett par, tre presseningar som du spänner upp pålämpligt sätt (skulle rekomendera nått i stil med en kåta) och sedan kastar upp snö (om vi får någon) runt kanterna och så långt upp på som du kan ger dig ett ruperbt vinternäste jämfört med även de dyraste tälten som går att få tag på. Fördelar är att du helt kan anpassa efter dina egna behov och kamoflera det mycket väl. Glömde jag säga att du antagligen sparar minst 20 minuter om dagen på tält upp/tält ner maövrar, tid som kan anändas till annat!

Om du nödvändigt vis vill köra på tält kan jag rekomedera det som jag kör med, hillebergs Muddus med extra takdel och modifierat, om du ska ha tältet stående över dagarna när du inte är där men ändå vill ha kvalitet. Då kan jag rekomendera att du söker på "låsa fast tält" här på utsidan för övrigt!

Skulle du vilja packa ihop dig och packa isär dig varje dag så är väl hillebers Nammatj ett tillförlitligt val, annars staika om du vill ha ett helt fristående alternativ, Unna om du står ut med lite mindre utrymme, men jag skulle nte rekomendera det om du ska bo där hela vintern!
 
OM man nu skulle få för sig att "go tälting" över vintern så skaffa för bövelen en kåta med eldningsmöjligheter.. varm kåta, varm mat, torra kläder = bättre liv..

[skaffa en sommarstuga istället, eller ett litet torp]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.